הנשיא חובש כיפה
הנשיא חובש כיפהצילום: Márton Merész

בטקס רשמי שהתקיים אמש (חמישי) בבודפשט פתח אחד מבתי הכנסת העתיקים בהונגריה מחדש את שעריו לאחר כמעט 400 שנה.

קולות התפילה בבית הכנסת, המכונה ״בית הכנסת של ארמון בודה״, נשמעו לאחרונה במאה ה-17 בתקופת הכיבוש העות'מאני של בודאבאר (כיום חלק מהעיר העתיקה של בודפשט).

בטקס החגיגי, שהתקיים לקראת פתיחת התפילות בבית הכנסת בראש השנה ונערך ע״י תנועת חב״ד בהונגריה, השתתפו נשיא הונגריה יאנוש אדר, הרב הראשי של הולנד ונציג מרכז רבני אירופה הרב בנימין יעקבס, הרב הראשי של איגוד הקהילות עמיך בהונגריה, הרב שלמה כובש, אב״ד בד״ץ קהילות החרדים בבודפשט, הרב ברוך אוברלנדר והרב אשר פייט - הרב החדש של בית הכנסת, לצד קרוב לאלף איש מבני הקהילה המקומית.

בקהילה היהודית מאמינים שפתיחתו של המרכז הרוחני החדש בבירת הונגריה תפיח חיים חדשים ותעזור להיאבק בבעיות כמו הרצון להגר, ההתבוללות וקשר רגשי פוחת והולך לישראל בקרב הדור הצעיר. רק לפני מספר חודשים פורסם במדינה סקר מקיף בנושאים האלה.

מהסקר, שנעשה בשיתוף פעולה של העיתון היהודי "שומבט" (Szombat) והארגון לפעולה ולהגנה (TEV), עלה כי 75% מהנשאלים אמרו כי הם מרגישים "קשר רגשי חזק" לישראל, בעוד בקרב הדור הצעיר עמד הנתון על 66%. בנוסף, שיעור הנישואים המעורבים עלה ועומד על 62 אחוז (בקרב הנשאלים בגילאי 18-34). בגילאי 35-44, המספר הזה ירד למחצית מהנשאלים.

הרב הראשי של איגוד הקהילות עמיך בודפשט, הרב שלמה כובש אמר בטקס כי "היום כשיש לנו הזדמנות לפתוח מחדש את בית הכנסת שעמד שומם כמעט 350 שנה, כשאנחנו מברכים את הרב החדש של בית הכנסת. כשאנחנו רואים ,70 שנה אחרי השואה, מאות אנשים חוגגים את האירוע המיוחד הזה בארמון בודה, עם ראש מורם, ובנוכחות של כבוד הנשיא, אני מרגיש את פעמי גאולת ישראל״.

בית הכנסת ארמון בודה, ששימש את הקהילה היהודית במקום, נבנה באמצע המאה ה-13, יחד עם הקמת העיר, ושימש את הקהילה כמעט ברציפות עד תחילת המאה ה-15. בית התפילה נמצא קרוב לאחד משערי העיר מתקופת ימי הביניים, שנקרא "השער היהודי".

בשנת 1360 גורשו היהודים לראשונה מבודה, בין היתר, בשל עוינות מצד המלך לאיוש הראשון, אך בעיקר משום שהוא רצה להשתמש בבתיהם של היהודים שהורשו לחזור לבודה בשנת 1364, אך רק כדי להתפלל בבית הכנסת. לבסוף, הרובע היהודי נהרס בהחלטת המלך זיגיסמונד בסביבות 1420, כחלק מתהליך הבנייה של הארמון המלכותי. אתמול, ב-2018 יהודי הונגריה חזרו למבנה העתיק בפעם הראשונה מאז הגירוש.