השומרון באיחוד האירופי
השומרון באיחוד האירופיצילום: מועצה אזורית שומרון

חברים בפרלמנט האירופי מביעים בימים האחרונים מחאה נגד החלטת שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני להתעלם ממשלחת של מתיישבים ופלסטינים שביקשה להיפגש עמה, אך במקביל לקיים פגישה עם ח"כ עודה.

חבר הפרלמנט, בסטיאן בלדר, אמר כי התאכזב מהתעלמותה של מוגריני. "כשהאיחוד האירופי אומר שהוא בעד פתרון שתי המדינות, כדאי שידבר עם שני הצדדים".

"לדעתי, לא סביר לסרב או להתעלם מאנשי עסקים ישראלים ופלסטינים שבאים יחד עם מתיישבים ובאותו זמן לחייך במפגש עם חברי כנסת קיצוניים שפועלים נגד ממשלתם", הוסיף בלדר.

סטיבן וולפי, גם הוא חבר פרלמנט, הגיב בצורה חריפה יותר. "המהלך הזה רק מראה היכן עומד האיחוד אירופי כלפי ישראל. אם האיחוד היה פרו ישראלי, מוגריני וודאי הייתה פוגשת את הקבוצה המייצגת את כל מגוון הקשת הישראלית ולא את הערבים המייצגים רק את עצמם".

חבר הפרלמנט האירופי, יז'י פיין, סיפר כי מדובר במגמה. "כתבתי מכתב למוגריני בנוגע למדיניות כלפי ישראל ובעיקר ניסיתי להסביר את עמדת צ'כיה התומכת בישראל ובפעולותיה. תשובתה היתה מדאיגה מאוד. היא ענתה שלאיחוד האירופי ישנה רק מדיניות פוליטית אחת שעליה לא יתנהל כל דיון, ובאופן בסיסי האיחוד תומך בפלסטינים. זו גישה שגויה, כי כדי לקבוע מדיניות יש לקיים שיחות ולבחור בדרך הכי טובה. הגישה שמדיניות נקבעת ללא התייעצות, חוטאת לדמוקרטיה".

ברניסלב שקריפאק, חבר פרלמנט נוסף חושב שמוגריני פשוט היתה צריכה לנהוג בהגינות ולאזן. "באיחוד האירופי יש תמיכה גדולה מדי לאידיאולוגיות השמאל קיצוני בכל הנוגע למדינה פלסטינית. זה בסדר שמוגריני נפגשת עם המחוקקים הערבים, אבל כדאי שנהיה קצת יותר אובייקטיביים ונדבר עם כולם ולא רק עם צד אחד".

משלחת הדו קיום שבה היו חברים ישראלים ופלסטינים, הגיעה לכנס בפרלמנט האירופי כחלק מפעילות המועצה האזורית שומרון להסברה ולמלחמה בדה לגיטימציה ובחרם.

בראש המשלחת עמד ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, המוביל את פעילות ההסברה של השומרון בעולם. "אני חייב לומר שלא התפלאנו על החלטתה של מוגריני" אמר דגן לערוץ 7 השבוע. "לצערי היום האיחוד האירופי מונהג על ידי גורמי שמאל קיצוני, שמוכנים בכדי להלחם בישראל, אפילו להתעלם ממשלחת דו קיום. כל מה שיפגע בישראל שלא לומר בהתיישבות, מקובל עליהם. מצד שני שמחנו לראות את התמיכה של חברי הפרלמנט האירופי, בנו ובמהלך אותו אנחנו מקדמים. התמיכה הזו לא מובנת מאליה והיא מסמנת את תחילת המהפכה והשינוי התפיסתי כלפי יהודה ושומרון גם בפרלמנט האירופי".