הצגה: האחרים

מחזה על האנשים האחרים, אנשים נואשים שהשעה הציונית ההיסטורית הגדולה חלפה מעל ראשיהם. השנה האחרונה של השלטון הבריטי בארץ.

קובי פינקלר , ג' בתשרי תשע"ט

האחרים
האחרים
צילום: רדי רובינשטיין

תפאורה של הצגות מלמדת בעיניי יותר מכל על ההצגה, התקופה, החיים מאחורי הקלעים.

כי גם בהצגה, רב הנסתר על הנגלה, אבל קיומה של תפאורה גם בזמן המודרני (כשחלק לא מבוטל מהבמאים מנסה לתת הרגשה מינימליסטית של תפאורה), מאפשר כבר מהרגע הראשון להבין את מהות ההצגה.

וכך, זה קורה גם בהצגה המעניינת, המלמדת ומאירת העיניים 'האחרים'.

כולם שם בעצם אחרים. ילידת תל אביב שנישאה לקצין בריטי ומנודה מאביה, מאייר - פליט מגרמניה שאינו מוצא פה שפה ובית, עמירם - צעיר נכה שנפלט מקיבוצו שחולם על קריירה מוסיקלית, גם הם, כמו שאר משתתפי ההצגה הם אנשים אחרים, שקשה לשופטם.

התקופה בה עוסקת ההצגה ידועה ואינה ידועה. זו השנה האחרונה של המנדט הבריטי בארץ ישראל בתל אביב.

אל הפנסיון של אידה מגיעה אורחת בשם דסי, צעירה ילידת תל אביב, מי שהתגייסה לצבא הבריטי להילחם בגרמנים, הכירה בזמן השירות את ג'ק הבריטי, קצין מודיעין ונישאה לו. השניים חיים מאז באושר בבירמינגהם בה הם מגדלים את בנם דיוויד.

לאחר שש שנים בהן לא הייתה בארץ, דסי מגיעה חזרה לעיר הולדתה כדי להשתתף בחתונתה של גילה אחותה.

ביקורה של דסי בארץ פותח פצעים חדשים וחשבונות ישנים בין בני המשפחה. אריה מרשק התעשיין, אביה של דסי דורש ממנה במפגיע לעזוב מיד את הארץ שכן בנישואיה לג'ק הבריטי המיטה קלון על משפחתה. גילה האחות האוהבת נקרעת בין מחויבותה לאביה ואהבתה לאחותה, מה גם שהקרב המשפחתי הזה מתרחש בערב כלולותיה.

אל עלילת המאבק המשפחתי נשאבים גם דייריו האחרים כאמור לעיל של הפנסיון: מאייר - פליט מגרמניה שאינו מוצא פה שפה ובית, עמירם - צעיר נכה שנפלט מקיבוצו וחולם על קריירה מוסיקלית, ואידה, (נטע גרטי) בעלת הפנסיון, זו שליבה פתוח לכל נדחי החברה.

ה"האחרים" הוא מחזה על האנשים האחרים, אנשים נואשים וחסרי נוחם שהשעה הציונית ההיסטורית הגדולה חלפה מעל ראשיהם והותירה אותם, אולי לתמיד, זרים במדינתם שקמה.

אתה יכול לחוש זאת, גם באמצעות התפאורה שכה הרבתי לדבר עליה, גם בדו- השיח בין האנשים וגם במילים שאינן נאמרות.

100 דקות מעניינות, איכותיות ומשובחות בתיאטרון הקאמרי.