ארכיון
ארכיוןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית משפט השלום בירושלים דן היום (רביעי) בכתב האישום שהוגש לראשונה נגד סרבן גט, שבו מדינת ישראל מבקשת להטיל עונש מאסר פלילי בגין סרבנות גט.

האיש הוא אחד מסרבני הגט הקשים ביותר במדינת ישראל והוא יושב במאסר סוהר בשל סרבנותו במשך למעלה מ-17 שנים, התקופה הארוכה ביותר כיום לישיבה ממושכת בכלא בגין סרבנות גט.

מערכת בתי הדין הרבניים השתמשה עד היום באפשרות המאסר לסרבני הגט כאמצעי לחץ לשם כפיית הגט לשחרור האישה. עתה מתווספת נקיטת הליך פלילי כלפי הסרבן, כאשר המשמעות היא שהמדינה מטילה עונש על סרבן גט מתוך תפיסה שמדובר בעבירה פלילית חמורה לכל דבר ועניין. ההליך יצא לפועל כחלק משיתוף הפעולה בין מערכת בתי הדין הרבניים לבין משרד המשפטים, פרקליטות המדינה ומשטרת ישראל.

"סרבנות גט" מתקיימת כאשר אחד מבני הזוג מסרב לשחרר את בן/בת הזוג למרות פסק דין, ובכך כופה על בן הזוג השני קשר נישואים בניגוד לרצונו.

המסרב לתת גט פוגע בחירויות וזכויות בסיסיות של המסורבת, ביניהן הזכות להינשא בשנית, הזכות ללדת ילדים מבלי שאלה ייחשבו כממזרים ופסולי חיתון, מונע להקים משפחה מחדש ובדרך כלל אף גורם, כתוצאה עקיפה, פגיעה כלכלית לעגונה.

הליך זה הוא המשך להנחיית פרקליט המדינה לפיה ניתן לפתוח בהליכים פליליים כנגד סרבנות גט, בכפוף לאישורו של בית הדין כי ההליך לא יפגום בכשרות הגט.

בהנחיית פרקליט המדינה נכתב כי משמעות ההליך הפלילי היא תיוג הסרבן כעבריין פלילי הפוגע באינטרסים וערכים ציבוריים; מיצוי הדין עם מבצע העבירה והגשמת מטרות הענישה הפלילית כגמול והרתעה, הן בשל פגיעתו באישה והן בשל פגיעתו במערכת השלטונית שנתנה את הצו; הרתעה כללית של סרבנים פוטנציאליים וצמצום תופעת ה"עגינות". מטרה נוספת להליך זה היא לאפשר בעתיד הסגרה של סרבני גט שחמקו מהארץ לחו"ל.