מעמד מרגש
מעמד מרגשצילום: מוזיאון המורשת היהודית

יצירת אמנות יקרת ערך של האמן האימפרסיוניסטי הצרפתי פייר-אוגוסט רנואר, שנלקחה ע"י הנאצים במלחמת העולם השנייה, נחשפה היום (רביעי) והוחזרה ליורשי בעליה.

היצירה הוחזרה בטקס שנערך במוזיאון המורשת היהודית במנהטן, ניו יורק, בנוכחות נכדתו של הבעלים המנוח אלפרד וינברגר, סלביה סוליזר, הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק, דני דיין, פרקליט מחוז הדרום של ניו יורק ג'פרי ברמן וגורמים מה-FBI.

הציור שנקרא "Deux femmes Dans Un Jardin" צויר בשנת 1919 על ידי האמן הצרפתי פייר-אוגוסט רנואר, ונרכש על ידי אספן וסוחר האמנות היהודי הידוע אלפרד וינברגר. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה במסגרת פעילות המכון הנאצי לחקר השאלה היהודית בראשו של הנאצי אלפרד רוזנברג, נגנבה יצירת האומנות מבנק בפריז בשנת 1941 ורק היום לאחר תהליך חקירה ארוך הוחזרה לבעלי החוקיים, לשורדת האחרונה במשפחתו של אלפרד, סלביה סוליזר.

המכון לחקר השאלה היהודית או בשמו הנוסף ״מטה מבצע רוזנברג״, היה מוסד נאצי שנוסד ב-1939 על ידי אלפרד רוזנברג בפרנקפורט במטרה לחקור את היהדות ואת חיי היהודים, כאשר אלה ייכחדו. באופן מעשי אסף המכון ספרים, כתבי יד ויצירות אומנות אותם שדדו מספריות, ארכיונים ואוספים פרטיים.

בדצמבר 1941, במהלך כיבוש פריז, המכון בזז יצירות מבנק "ויולט", בו איכסן אלפרד את יצירותיו. בעשור שלאחר המלחמה, ביקש אלפרד להחזיר את רכושו והגיש בקשה לרשויות בצרפת ב-1947 ולרשויות הגרמניות ב-1958.

לפני מספר שנים, נכדתו של אלפרד החלה במבצע למציאת והחזרת התמונה יחד עם ה-FBI עד שהוחזרה לה היום. במהלך המבצע גילו כי הציור שב והופיע לאחר המלחמה במכירת אומנות ביוהנסבורג, דרום אפריקה. לאחר מכן הציור מצא את דרכו ללונדון שם נמכר שוב ב-1977, לאחר מכן הופיע שוב במכירה בציריך, שוויץ, ב-1999.

צילום: מוזיאון המורשת היהודית
צילום: מוזיאון המורשת היהודית

בסופו של דבר, הציור הוצג בגלריית כריסטי בניו יורק, שם הועמד למכירה פומבית ונמכר לרוכש פרטי ב-2013 והוחזר מרצונו של הרוכש לסלביה.

סילבי סוליצר, היורשת האחרונה ונכדתו של בעל התמונה, אלפרד וינברגר, אמרה "המשפחה שלי עזבה את פריז כדי להימלט מהגסטפו. אני אסירת תודה על היכולת להראות למשפחה האהובה שלי, היכן שלא תהיה, כי אחרי כל מה שהם עברו, יש צדק״.

הקונסול הכללי בניו יורק, דני דיין, אמר "מרגש לעמוד כאן היום יחד עם נכדתו של אלפרד וינברג ולראות כעת, בפעם הראשונה את יצירות האומנות שנגנבו מסבה. החוקרים הצליחו להוכיח, בעבודה מאומצת, שהציור הוחרם בידי הנאצים. זו הזדמנות לחלוק כבוד לאנשים שהיו לקורבנות גניבת אמנות, מדובר בגילוי חשוב של אוצר אומנות אבוד שהחרימו הנאצים״.

פרקליט מחוז הדרום של ניו יורק, ג'פרי ברמן, אמר ״היום אנחנו חוגגים את חשיפתו והחזרתו של הציור Deux femmes Dans Un Jardin למשפחת וינברג. האירוע הזה מביא עמו צדק למשפחת וינברגר ומאשר מחדש את התחייבות ארה"ב כלפי השואה במשפט ׳לעולם לא נשכח, לעולם לא עוד׳״.

הציור יוצג במוזיאון המורשת היהודית החל מהיום ועד ה-16 בספטמבר.