הנשיא ריבלין מקבל את האמנה
הנשיא ריבלין מקבל את האמנהצילום: קובי גדעון, לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין, קיבל לידיו היום (חמישי) את "אמנת השיח הישראלי". במפגש נשאו דברים מנכ"לית "דרכנו" פולי ברונשטיין וראש מועצת אפרת עודד רביבי.

"אמנת השיח הישראלי" היא שותפות אזרחית א-מפלגתית, בה חברים 24 ארגונים מכל גווני הקשת הפוליטית- חברתית- גאוגרפית בישראל במטרה לייצר אמנת שיח מכבד.

הארגונים הם: תנועת הקיבוץ הדתי, בני עקיבא, איגוד האינטרנט הישראלי, בוקרא, גשר, דרכנו, ההתאגדות לחינוך מבגרים בישראל, החברה למתנ"סים, יום האחדות, מועצה ציבורית להורים בישראל, מועצת התלמידים הארצית, מכון שלום הרטמן, מצמיחים, מרכז אמת לסובלנות, מרכז הינם לסובלנות, נאמני תורה ועבודה, נעים להכיר, נשים עושות שלום, פנימה, קהילת מנחי הורים, שומריה, שלומית, תנועת הצופים ואגודת הלהט"ב.

הנשיא קיבל לידיו את האמנה ואמר כי "הפעילות הציבורית למען חוסן החברה הלכה למעשה, שאיננה אמירה ודיבור על דמוקרטיה, אלא מימוש הדמוקרטיה, היא דבר חשוב ביותר. אנחנו מקבלים אתכם בברכה ורואים בכם בין שומרי הסף שקיימים במדינת ישראל".

"כדי לקיים את המדינה חשוב שכל אחד יוכל לבטא עצמו, ועלינו להקשיב על מנת להתווכח, גם אם אנחנו לא מסכימים", דברי הנשיא.

מנכ"לית "דרכנו" פולי ברונשטיין, אחת מיוזמות האמנה סיפרה, "האמנה שגיבשנו תהווה מצפן ערכי עבור כל מי שמגדיר את עצמו נבחר ציבור. הוא נועד להחליף את השיח המבוסס על הסתה והתלהמות לשיח הכולל טיעונים אינטליגנטים ואידיאולוגיה סדורה. האמנה תעמוד לרשות הציבור ונבחריו וכולי תקווה כי נבחרי הציבור בישראל יאמצו את סעיפיה יחתמו על האמנה ויעמדו בגבולות השיח החדש. אנו קוראים לציבור הרחב לחתום גם כן על האמנה, לאמצה ולהתנות את בחירתם בנבחרי ציבור שיעמדו ברוח האמנה, כך נוביל שינוי אמיתי בשיח הציבורי בישראל".

ראש מועצת אפרת, עודד רביבי, שהיה גם הוא מיוזמי האמנה הוסיף, "אין חולק, כי כולנו שותפים לתחושה שמשהו רע מתחולל בנו בדיבור בין בני האדם. אולי לקחנו את העיקרון של חופש הדיבור צעד אחד רחוק מדיי. בין בדיבור הישיר ובין בדיבור בכלים החדשים שמעניקה הטכנולוגיה באמצעות הרשתות החברתיות. עיקרו של הדיבור אינו נוגע עוד בנושא, בטיעונים, ברצון לתקן, בהתכווננות ההדדית לעשות טוב. השיח השליט הוא שיח חוסר האמון, ההתקרבנות, המכאיב והאכזר, ואלו מביאים לפירוד ולקרע, לשנאה ולכאב".