מנכ״ל משרד רה״מ ההונגרי והרב כובש
מנכ״ל משרד רה״מ ההונגרי והרב כובשצילום: Gergely Botár/kormany(.)hu

ממשלת הונגריה הודיעה ערב ראש השנה כי הבעלות והניהול של מוזיאון השואה החדש, שייפתח בבודפשט בשנה הבאה, יועברו לידי עמי״ך - איגוד הקהילות היהודיות בהונגריה המזוהה עם חסידות חב״ד.

ההחלטה שמתפרסמת אתמול (חמישי) מגיעה כמענה למחלוקת המתנהלת בשנים האחרונות בין הממשל ההונגרי לבין פדרציית הקהילות היהודיות בהונגריה (Mazsihisz) המזוהה עם הזרם ה’נאולוגי’ (המקבילה ההונגרית ל'רפורמים'), לאור טענתם של חברי הקהילה הנאולוגית נגד ההיסטוריונית שמונתה כאחראית לתוכן המוצג במוזיאון.

בהחלטת ממשלה שהתקבלה בנושא וקדמה להודעה הרשמית נכתב כי ״הממשלה מסכימה להעביר את הבעלות של ‘בית הגורל’ (שמו של מוזיאון השואה החדש) לאיגוד הקהילות היהודיות בהונגריה - עמי״ך, ולמנות את עמי״ך או מוסד חדש שיוקם מטעמו לצורך המוזיאון כמפעילים של המקום לשם ניהול והפעלה של ‘בית הגורל’״.

בניית חלקו העיקרי של המוזיאון החדש הושלמה כבר לפני כשלוש שנים אך השלמתו התעכבה בעקבות המחלוקת עם הקהילה הנאולוגית המקומית. אנשי הפדרציה נמצאים בשנים האחרונות על מסלול התנגשות עם ראש הממשלה ההונגרי הימני ויקטור אורבאן, על רקע הנטיות השמאליות-ליברליות של רבים מחבריה, אשר מאשימים את אורבאן בקריצה לקהלים אנטישמיים - האשמות שלא התקבלו על ידי ממשלת נתניהו שבחרה דווקא להדק את קשריה עם ממשל אורבאן.

לשם השלמת הבנייה הודיעה הממשלה על השקעה נוספת של 6.1 מיליון אירו, שיתווספו ל-22 מיליון אירו שכבר הושקעו במקום. לצד זאת, הודיעה הממשלה כי בכוונתה אף לממן את כל עלות ההפעלה של המוזיאון החדש, שתכלול גם תערוכות נוספות שייבנו על ידי הקהילה, לצד מרכז חינוכי ומרכז מחקר.

הרב שלמה כובש, הרב הראשי של איגוד הקהילות עמי״ך, מציין כי ״העברת הבעלות לקהילה היהודית נועדה לשים סוף למחלוקת בכך שהיא מניחה למעשה את האחריות על התוכן במוזיאון ועל מסירתו לפתחנו. זוהי בשורה חיובית מאוד ואנו מברכים עליה״. בקהילה היהודית המקומית מעריכים כי הרקע להחלטה הינו ביקורו של רה״מ ההונגרי ויקטור אורבאן בישראל ביולי האחרון ופגישותיו עם רה״מ בנימין נתניהו.

במסיבת עיתונאים משותפת של מנכ״ל משרד ראש הממשלה ההונגרי גרגל גויאש עם הרב שלמה כובש, אמר גויאש כי ״’בית הגורל יפתח את שעריו בשנה הבאה, במהלכה יצוינו 75 שנים לשואת יהודי הונגריה. החלטת הממשלה בנושא כוללת גם את העובדה שהבעלות למוזיאון השואה תהיה בידי הקהילה היהודית, תופעה יוצאת דופן באירופה (…) העובדה כי שילוחם ההמוני של יהודים למחנות ההשמדה אירע לאחר הכיבוש הגרמני ב-19 במרץ 1944 אינה פוטרת מאחריות ומאשמה את המדינה ההונגרית שלא הגנה על אזרחיה. אין כאן אשמה קולקטיבית אבל יש כאן אחריות של המדינה״.