שחרור מחבלים
שחרור מחבליםFlash 90

האם מחבלים שנשפטו למאסר עולם יזכו לחנינה? צו שיפורסם באופן רשמי בימים הקרובים מעגן את הקמתה של ועדה שתבחן בקשות לקציבת עונש לאסירים שמרצים מאסרי עולם שנגזרו עליהם בבתי דין צבאיים ביהודה ושומרון, כך מדווח הבוקר העיתון "ידיעות אחרונות".

המהלך הדרמטי נחשף בפסק דין שניתן בשבוע שעבר בבג"ץ, בעניינו של אסיר פלסטיני תושב רמאללה, שרצח בשנת 1988 את זיוה גולדובסקי ז"ל, שהיתה בת 18 במותה.

הרוצח, שעבר בכלא הליך שיקום, פנה במשך השנים לגורמים הצבאיים ־ שהם הריבון בשטחי יהודה ושומרון ־ וביקש לקצוב את עונשו, בקשה שנדחתה בכל פעם.

הוא עתר לבג"ץ בטענה כי המדיניות הקיימת כיום מפלה בין אסירי העולם שנשפטו ביהודה ושומרון לבין האסירים שנשפטו בישראל. שופטי בג"ץ החליטו לדחות את עתירתו ולא להתערב בשיקולים הצבאיים, אך במהלך הדיון המשפטי נחשף שינוי המדיניות שיתבצע בקרוב.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה, "לאחרונה הוחלט על שינוי פרוצדורלי בלבד בנוגע לתהליך בחינת בקשות לקציבת עונש מאסר עולם של מחבלים שנשפטו בבית משפט צבאי, אשר הובאו עד כה ישירות בפני מפקד פיקוד המרכז. על פי צו שנחתם לאחרונה, הבקשות ייבחנו על ידי ועדה ממליצה בראשות שופט צבאי טרם הבאתן להחלטת מפקד הפיקוד.

השינוי נעשה בעקבות הערות של בג"ץ בדבר הצורך בהשוואת תהליך בחינת הבקשות באיו"ש, לתהליך הקיים, מכח חוק, בישראל. הרכב הוועדה וסדרי פעילותה הינם בדומה לוועדה הפועלת מכוח חוק שחרור על תנאי, ביחס לאסירים שנדונו למאסר עולם על ידי בית המשפט האזרחיים (לרבות מחבלים שנשפטו בישראל). התנאים שנקבעו להגשת בקשות באיו"ש כוללים מגבלות נוספות מעבר לתנאים שבחוק שחרור על תנאי".

גורם צבאי ציין עוד כי עד כה הוגשו בקשות בודדות מסוג זה מדי שנה, וככלל הן נדחו על ידי מפקד הפיקוד. לא צפוי שינוי במדיניות ואין כל הקלה בתנאי הגשת הבקשות. בקשות של מחבלים שנשפטו על ידי בתי המשפט בישראל מובאות מזה שנים בפני ועדה מן הסוג שהוקם.