העונש לא יקוצר. אביגדור ליברמן
העונש לא יקוצר. אביגדור ליברמןצילום: הלל מאיר/TPS

שר הביטחון ליברמן הגיב הבוקר (ראשון) לדיווח בעיתון "ידיעות אחרונות" לפיו יפתח מסלול שיאפשר את קציבת עונשם של מחבלים שנשפטו למאסרי עולם בבתי המשפט הצבאיים ביו"ש והבהיר כי לא יאפשר את יישומו.

"כל עוד אני שר הביטחון, אף מחבל לא יזכה לקיצור עונש, אפילו של שעה אחת", צייץ ליברמן בחשבון הטוויטר שלו.

על פי הדיווח, צו שיפורסם באופן רשמי בימים הקרובים מעגן את הקמתה של ועדה שתבחן בקשות לקציבת עונש לאסירים שמרצים מאסרי עולם שנגזרו עליהם בבתי דין צבאיים ביהודה ושומרון.

המהלך הדרמטי נחשף בפסק דין שניתן בשבוע שעבר בבג"ץ, בעניינו של אסיר פלסטיני תושב רמאללה, שרצח בשנת 1988 את זיוה גולדובסקי ז"ל, שהיתה בת 18 במותה.

הרוצח, שעבר בכלא הליך שיקום, פנה במשך השנים לגורמים הצבאיים ־ שהם הריבון בשטחי יהודה ושומרון ־ וביקש לקצוב את עונשו, בקשה שנדחתה בכל פעם.

הוא עתר לבג"ץ בטענה כי המדיניות הקיימת כיום מפלה בין אסירי העולם שנשפטו ביהודה ושומרון לבין האסירים שנשפטו בישראל. שופטי בג"ץ החליטו לדחות את עתירתו ולא להתערב בשיקולים הצבאיים, אך במהלך הדיון המשפטי נחשף שינוי המדיניות שיתבצע בקרוב.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה, "לאחרונה נחתם צו על פיו בקשות לקציבת עונש המוגשות למפקד פיקוד המרכז על ידי אסירים שנידונו למאסר עולם בבית משפט צבאי ייבחנו על ידי וועדה ממליצה בראשות שופט צבאי טרם הבאתן להחלטת מפקד הפיקוד.

הרכב הוועדה וסדרי פעילותה הינם בדומה לוועדה הפועלת מכח חוק שחרור על תנאי ביחס לאסירים שנידונו למאסר עולם על ידי בית משפט אזרחי (לרבות מחבלים שנשפטו בישראל) בהתאמות הרלוונטיות לאזור יהודה ושומרון. הוועדה הוקמה בין היתר על רקע הערות שנשמעו במהלך דיון בעתירה לבג"ץ בנושא. בפסק דינו שניתן בימים האחרונים התייחס בית המשפט העליון לצורך להקים ועדה ממליצה בעניין מהרה".