וילנא. ארכיון
וילנא. ארכיוןצילום: iStock

מי הנפיק ויזות נוספות בשמו של השגריר היפני בקובנה? חוקרים והיסטוריונים יידרשו לדון בתעלומה ההיסטורית הזו לאחר שנובוקי סוגיהרה בנו של חסיד אומות העולם צ'יאונה סוגיהארה, איתר את הממצא ההיסטורי הזה בארכיון המוזיאון היהודי בוילנא.

נובוקי סוגיהרה ביקר בשבוע האחרון בארכיונים בוילנא ומצא עשרות ויזות מזויפות שהונפקו בשמו של אביו, אך נחתמו בחותמת שאינה החותמת הרשמית שלו. חלקן אף הונפקו בתאריכים שבהם השגרירות כבר לא היתה פעילה.

כידוע פעילותו של סוגיהרא הצילה אלפי יהודים, בהם תלמידי ישיבות מיר, חכמי לובלין, ותומכי תמימים חב"ד, שהגיעו ליפן הודות לאישורי הכניסה שהנפיק להם.

כשכבשו הכוחות הסובייטיים את ליטא בקיץ 1940 התדפקו פליטים יהודים רבים מפולין ומליטא על דלתות הקונסוליה.

לאחר ששוחח איתם, החליט סוגיהארה לעזור להם להימלט מרדיפות הנאצים. השגריר הנפיק להם ויזת מעבר ביפן עבור אלו שקיבלו מחסיד אומות העולם יאן זווארטנדיק, הקונסול ההולנדי בקובנה, ויזת יעד לכיוון היעד הפיקטיבי, האי קורסאו, שהיה אז בשליטה הולנדית. הנפקת ויזת מעבר איפשרה לקבל ויזת יציאה מרוסיה, ומליטא שהיתה אז שטח כבוש בידי הרוסים.

שלש פעמים ביקש סוגיהארה אישור מהממונים עליו במשרד החוץ היפני להנפיק ויזות. כיוון שהנפקת ויזה דרשה תהליך הרשמה מסודר והוכחה מצד המבקש שברשותו דמי קיום מספיקים, נענה סוגיהארה בשלילה. כשראה שהמצב הבטחוני מחמיר, המרה את פי הממונים עליו והחל להנפיק ויזות ככל שיכול, עד לסגירת הקונסוליה היפנית בלחץ הרוסים.

על פי האומדן, עד מועד סגירת הקונסוליה היפנית, הספיק סוגיהארה להנפיק יותר מ־ 2,150 ויזות, בכתיבה ידנית מרתונית בעזרת אשתו ועוזרו. אף בתחנת הרכבת כאשר עזב את ליטא, המשיך להנפיק ויזות. ולאחר שהרכבת יצאה מהתחנה זרק את החותמת לידי פליט יהודי, שהנפיק בעזרתה ויזות מזויפות נוספות. מספר הניצולים היה גבוה יותר ממספר הוויזות, כיוון שוויזות למבוגרים כללו גם את ילדיהם.

מספר הניצולים נאמד על ידי יד ושם ב-1,600 לכל הפחות. סוגיהרה עצמו העריך את מספרם ב-3,500 ואשתו העריכה ב-6,000. הערכות לא רשמיות מדברות אף על כ-10,000 ניצולים בזכותו של השגריר.

במסגרת הוויזות הללו הונפקו ויזות כאמור לכמאתיים תלמידי ישיבת מיר ועשרות מתלמידי ישיבות חכמי לובלין ותומכי תמימים חב"ד ליובאוויטש, שעברו בשלב ראשון לקובה שביפן והמשיכו שם בלימוד תורה ולאחר כשמונה חודשים לשנחאי.

מעשיו חשפו אותו ואת משפחתו לסכנת פגיעה מצד הגרמנים אך על אף שכנראה ידעו על שעשה לא פגעו בו, והוא המשיך למלא תפקידים דיפלומטיים ברחבי אירופה. בסוף תקופת המלחמה הוא נעצר ביחד עם אשתו וילדיו בידי הסובייטים, ושהה במשך למעלה משנה במחנה מעצר.

כעת ידרשו היסטוריונים לחקור מי עוד השתמש בויזות שהוצאו בשמו של השגריר, והביאו להצלת יהודים נוספים.