הממשלה כולה צריכה להגביר את העשייה.
הממשלה כולה צריכה להגביר את העשייה.צילום: רועי חדי

חברי כנסת ומשמאל ומימין סיירו היום (ראשון) בכוכב יאיר כחלק מהמאבק במשרפות הזבל הלא חוקיות שמפעילים פלסטינים ופוגעות הן בפלסטינים והן ביהודים.

במהלך הסיור חשף ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן כי מחצית מהילדים בגן ביישוב צופים סובלים מקשיי נשימה בשל חוסר היכולת של המדינה לעצור את המשרפות המזהמות.

בסיור השתתפו ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני), ח"כ אורן חזן (הליכוד) ח"כ דב וחנין (הרשימה המשותפת), ומנכ״ל המשרד להגנת הסביבה ישראל דנצינגר.

הסיור החל במועצה מקומית צור יגאל-כוכב יאיר יחד עם ראש המועצה שימי אליאל. לאחר מכן המשיך לאתר פיראטי גדול בג׳לג׳וליה. חברי הכנסת החברים בוועדת המשנה לנושא המלחמה בזיהום האוויר נחשפו לשריפת פסולת בכמות אדירה, לאתרים פיראטיים רבים ולתושבים שחיים תחת המפגע המתמשך.

ח"כ גרמן, יו"ר ועדת המשנה, הבטיחה ''ועדת המשנה תתכנס בכל שבוע החל מתחילת המושב כדי למגר את התופעה אשר מסכנת את חייהם של מאות אלפי תושבים''. עוד הוסיפה גרמן: ''יצאנו היום לדרך עם סיור רשמי ראשון של הועדה כדי למגר תופעה שהזדעזעתי לגלות את מספר התושבים שחשופים אליה.

''שריפות פיראטיות מהוות סכנה בריאותית חמורה, דרשנו לקבל מידע מדוייק ממשרד הבריאות על התחלואה בנושא וממשרד להגנת הסביבה מה האמצעים שננקטו עד כה", פירטה חברת הכנסת.

ראש מועצת שומרון דגן אמר כי "המכנה המשותף לכל מי שנמצא כאן מח''כ דב חנין ועד ח''כ אורן חזן הוא שלכולם יש רצון טוב אבל לצערי אם לא יהיה שינוי בפרדיגמה של המערכת, שהסכנות הללו הן לא פחות חשובות מסכנה בטחונית ויתייחסו לכך בהתאם לא יהיה שינוי אמיתי בשטח. אני סבור שיותר אנשים נפגעים מזיהום מאשר מטרור. יש לנו גן ילדים בצופים שחצי מהילדים בו עם משאפים או פתרונות דומים. הדבר הזה לא יעלה על הדעת.

''כראשי רשויות לא ייתכן שנפנה לבקש 'טובה' מהמח"טים בשטח לטפל בנושא. צריכה לרדת הוראה מאלוף הפיקוד שזה חלק אינטגראלי מהמשימות של המנהל האזרחי ושל הצבא. לא 'טובה' שעושים לראשי הרשויות. אחרת זה לא ייגמר. מנכ"ל המשרד להגנ"ס הביע התחייבות לדחיפות הנושא אך אינו יכול לעשות זאת לבד, אני מצפה מכל הגורמים הממשלתיים להגיע לדיונים ולשתף פעולה".

מנכ״ל משרד להגנת הסביבה, ישראל דנצינגר, אמר כי "שריפות בשטחים פתוחים היא מכת מדינה חמורה, הקשורה בחיי אדם. זה אירוע מהחשובים ביותר שנדרשים היום לטיפול במדינת ישראל. בשנה האחרונה העלינו במשרד להגנת הסביבה את הנושא למודעות ופעלנו רבות, אבל הממשלה כולה צריכה להגביר את העשייה.

"יש לעקור מהשורש את התמריצים הכלכליים הקיימים כיום, הגורמים להצטברות פסולת - שלאחר מכן נשרפת, תוך יצירת מפגעי זיהום אוויר קשים. אנו קוראים לרתום את כל משרדי הממשלה. המטרה שלנו היא לעשות את המקסימום בשיתוף עם כל יתר המשרדים", הסביר.

ועד הפעולה - ''אזרחים למען אוויר נקי'' שיזם את הסיור, מסר "אנו מברכים את יו"ר הוועדה ח"כ יעל גרמן על הירתמותה לנושא. שריפות הפסולת הן מכת מדינה ואנחנו קוראים למשרדי הממשלה השונים להירתם למהלך ולשתף פעולה באופן מלא עם עבודת הוועדה. עמותת אזרחים למען אוויר נקי מתכוונת ליטול חלק פעיל בדיוני הוועדה ולהשמיע בה את קולו של הציבור".

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) אמרה כי "המשרד להגנת הסביבה כשל בטיפול בבעיה. חסרים לו המשאבים וההרתעה. שריפת פסולת בשטחים פתוחים זהו מפגע סביבתי חמור שגורם לנזקים אדירים לאדם ולסביבה. יש מספר אזורים בארץ אשר סובלים מהתופעה ביתר שאת. יחד עם ועדת המשנה לטיפול בשריפות פסולת, בראשות חברתי, ח"כ יעל גרמן, אנחנו נגבש תוכנית כוללת כדי לסייע לתושבים, למנוע זיהום סביבתי ולהיפטר מה מפגע הזה".

ח״כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר "ראינו את הנזקים הקשים של שפיכת ושריפת פסולת. לא מדובר רק באיכות חיים לקויה, מדובר בפגיעה בבריאות ובחיים עצמם. צריך להגביר את האכיפה ולממש את החוק שהעברתי של הסמכת פקחי הרשויות המקומיות לבצע אכיפה מינהלית. אבל החקיקה ויישומה לבדן לא יועילו. צריך לחזק את אשכולות השלטון המקומי - רשויות המאחדות לפעולה מועצות מקומיות סמוכות - כדי להתמודד יחד עם הבעיות המשותפות''.