25 שנים אחרי: יש אלטרנטיבה לאוסלו

הסכמה חריגה נרשמה בין מנהיגים פלסטינים ומנהיגים מההתיישבות ביו"ש שהשתתפו בכנס בפרלמנט האירופי: הסכם אוסלו שנחתם לפני 25 שנים הביא אך ורק סבל לפלסטינים ולישראלים.

את הכנס קיימה המועצה האזורית שומרון בסיוע עמותת "אנחנו על המפה", כחלק מפעילותה הנרחבת של המועצה להסברת ההתיישבות בעולם ולמאבק בדה לגיטימציה ובתנועת החרם נגד ישראל.

באירוע השתתפו כ-150 בני אדם, בהם 20 חברי פרלמנט אירופי ו-10 דיפלומטים. בסיומו של הכנס הגיעו המשתתפים להבנה ששיתוף פעולה בין הפלסטינים למתיישבים היהודים ביו"ש יכול להוות ''ציר עוקף'' לרשות הפלסטינית שמאז הסכמי אוסלו מזיקה לשתי האוכלוסיות.

ראש מועצת שומרון יוסי דגן שפתח את הכנס אמר "אין חולק על כך שהסכם אוסלו הביא רק נזק למדינת ישראל. עם אלפי נרצחים ויישות טרור הולכת ומתחזקת בתוך מדינת ישראל.

''אולם מי שחשב שהסכם אוסלו הועיל לערבים ביו"ש טעה גם בכך. מידי יום אנו שומעים ממנהיגים ערבים בשומרון שהרשות הפלסטינית גונבת, מזיקה ופוגעת בערבים המתגוררים ביו"ש. 25 שנה בדיוק לאחר הסכם אוסלו אפשר לומר בבטחה: אוסלו נכשל, ההסכם לא מסייע ליהודים ולא מסייע לערבים ביהודה ושומרון, והוא לא מהווה בסיס לשלום.

"הגיע הזמן לדרך שונה, זמן לעתיד חדש עידן שבו ערבים ויהודים ביו"ש יעבדו יחד למען עתיד טוב יותר ולעתיד כלכלי", הכריז דגן.

מודר זאהרן, מנהיג פלסטיני גולה, קבע באירוע כי ''אוסלו הביא לנו רק רוע, הכל פרט לשמחה, וכלום פרט לייאוש ולאסונות. באותה העת אינני רואה שהאיחוד האירופי כמו גם ממשלות באירופה מבינות
שהם שותפים במודע או שלא במודע למצב הנורא בו אנו נתונים. בכך שהם מתנגדים למקור התקווה היחיד שיש לנו.

"אנו אומרים - הגיע הזמן לקבל שינויים והגיע הזמן לכלול את חברינו היהודים, שכנינו ואחינו ואחיותנו בכך. זו הדרך שאליה אנו הולכים. רוב הפלסטינים אינם מעיזים לומר בגלוי את מה שאני אומר כאן. אנחנו רוצים שלום עם ישראל, היה לנו די עם השקר הזה על הסכסוך. עליכם לדעת שאתם שרים ניגון ישן מאוד.
רובכם אנשים טובים אבל אתם מנגנים סרט וידאו ישן. המשחק הזה נגמר. אוסלו מת".

חבר הפרלמנט האירופי יז'י פאיין ומי שעומד בראש קבוצת הידידות למען יו"ש בפרלמנט האירופי, אמר "אנחנו כפוליטיקאים לא יכולים להשיג שלום בכל מקום. אנחנו לא יכולים לעשות את זה בסוריה,
אנחנו לא יכולים לעשות זאת באפגניסטן, אנחנו יכולים לשלוח חיילים לשם אבל איננו יכולים להביא שלום. מה שהכרחי לשלום צריך לצמוח משורשים מקומיים, אנשים מקומיים צריכים להתחיל בכך. זה המסר שאנחנו מקבלים כאן היום".

באסם עיד, פלסטיני תושב יריחו, אמר באירוע: "בעבר ישבו כאן עשרות אנשים על הבמה
בכדי לדבר על המצב הכלכלי אך לרוע המזל הרש"פ מנסה להילחם בכל שיתוף פעולה בין ישראלים לפלסטינים. בגלל שהאינטרס של הרש"פ הוא לשמר את הסבל של הפלסטינים. רק על ידי הסבל הם יוכלו לשלוט בהם".