נתניהו
נתניהוצילום: דובר צה"ל

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציע לעמיתיו בקואליציה להוריד את אחוז החסימה בחצי אחוז. "אני רוצה – אבל רק עם הסכמתכם", אמר להם. חלק מהשותפים סירבו. אחרים שתקו. היוזמה נמוגה כלעומת שבאה.

הרציונל של נתניהו ברור. במערכת הבחירות הקודמת הפסיד מחנה הימין כמעט 120 אלף קולות כשמפלגתו של אלי ישי לא צלחה את אחוז החסימה למרות שהגיעה כמעט לקו הגמר.

ראש הממשלה, המעוניין להרכיב את ממשלתו הבאה בצלמה ובדמותה של הקואליציה הנוכחית, אינו מעוניין למצוא עצמו נסחט עם דרישות חדשות מול מפלגות שיודעות שהן חלק מהפאזל הקואליציוני שלו. למרות שכל הסקרים מנבאים לו ולליכוד הצלחה מסחררת ביום הבחירות, הוא יזדקק לחסדי עמיתיו ובניגוד לנדמה - זה לא יהיה קל.

ככל שיותר מפלגות לוויין מימין תיכנסנה לכנסת, ערך קלפי המיקוח של שאר המפלגות ירד. זה החלום הרטוב של בנימין נתניהו. ליכוד גדול עם מפלגות ימין קטנות שניתן יהיה לתמרן איתן בדרך לספרת ה-61.

גם הרציונל של השותפות המתנגדות לרעיון מובן. יו"ר ש"ס השר אריה דרעי אינו מסוגל להכיל את הרעיון שיו"ר ש"ס לשעבר אלי ישי יישב לצידו במליאת הכנסת עם מפלגה משלו, בוחרים משלו, מצע משלו, כח משלו. דרעי מאמין שהבן-אדם הזה רק ינשוף בעורפו ובעורף מפלגתו והוא רוצה לראותו שוב מחוץ למגרש הפוליטי.

העובדה שסקרי דעת הקהל אינם עושים חסד עם ש"ס ומורידים אותה על קו אחוז החסימה אינה טורדת את מנוחתו. הוא מאמין שברגע האמת, באמצעות קמפיין מטלטל, הוא יצליח להזניק את ש"ס קדימה ולזכות בכח פוליטי לפחות כפי שהוא מחזיק כיום. על פחות מכך הוא מסרב לחשוב.

מדובר באתגר לא פשוט עבור דרעי שעדיין מצוי בתסבוכת משפטית ואין לו את הגב הפוליטי של מנהיגה המיתולוגי של המפלגה הרב עובדיה יוסף זצ"ל שיסחף את ההמונים לקלפיות. למרות ראיונותיו הרבים אודות עמדותיו האישיות על הסכם אוסלו, ביקוריו הרבים על גבעות יהודה ובנימין והקצאת תקציבים ליו"ש, הוא עדיין נתפס כסמן שמאלי בעיני ציבור ימני גדול. אלו תוויות שדרעי יצטרך להזיע רבות כדי למחוק אותן ביום פקודה.

גם סגן השר יעקב ליצמן אינו רוצה את הורדת אחוז החסימה. כחלק מהמאבק הפנים-חרדי מול דגל התורה הליטאית, הוא אינו מעוניין לאפשר את פיצול יהדות התורה ולהעניק לציבור הליטאי את הפריבילגיה לחזור לימי 89' אז רצו שתי המפלגות החרדיות בשני כובעים.

אמנם הכח החרדי באותם ימים המריא פלאים ובניגוד גמור למה שקורה היום ברחוב החרדי ביום הבחירות. אך ליצמן מאמין שמהלך כזה רק יהיה בעוכריה של אגודת ישראל החסידית שתיאלץ לשלם מחירים פוליטיים בזירה הפנים-חרדית.

בדיוק מהסיבה הזו התבטא אתמול ח"כ אורי מקלב מ'דגל התורה' שסיעתו מעוניינת לשקול את הורדת אחוז החסימה. על רקע הקרבות האין סופיים מול אגודת ישראל החסידית לקראת הבחירות המוניציפאליות הדברים מקבלים משנה תוקף.

גם השר נפתלי בנט אינו מעוניין למצוא עצמו בראשות מפלגה בת ארבעה-חמישה מנדטים לאחר שאורי אריאל וסמוטריץ' הניפו את דגל העצמאות ביום הבחירות. בנט יודע שביום הזה הוא יכול ללכת הביתה לאחר שהחזיר את המפלגה לימי שאול יהלום וזבולון אורלב. לא לילד הזה התפלל.

כך שאחוז החסימה ככל הנראה לא ירד. מה שבכל זאת למדנו הוא שנתניהו בהחלט מריח בחירות ושוקל ברצינות שלא לפתוח את מושב החורף אלא לפזר את הכנסת. שבועות ילמדו האם נפל דבר.