כוננות שיא. מד"א
כוננות שיא. מד"אצילום: מד"א

לאור כמות הפניות לשירותי מד"א ביום הקדוש ביותר בשנה, נערך מגן דוד אדום בכוננות מוגברת לקראת הצום שיחל ביום שלישי ויסתיים ביום רביעי בערב.

במסגרת זו, כמדי שנה, יתוגברו תחנות מד"א ברחבי הארץ במהלך החג בחובשים, פאראמדיקים, אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ, אופנועי החירום של מד"א ורכבי בימבולנס וזאת על מנת להיערך להענקת טיפול רפואי דחוף לחולים ונפגעים שיזדקקו לסיוע.

מנכ"ל מד"א, אלי בין, קיים הערכת מצב בשיתוף מטה מד"א לקראת יום כיפור והנחה את מנהלי המרחבים לעמוד ברמת כוננות ג', שהיא הרמה הגבוהה ביותר, החל מערב יום כיפור ועד מוצאי החג.

במד"א מדגישים כי מדי שנה נתקלים צוותי מד"א הנעים ברכבי החירום לקריאות ולבתי החולים בכל רחבי הארץ בניסיונות לשבש את תנועת האמבולנסים ובכך עלולים להזיק לחיי אדם. במד"א מבקשים מהציבור לפנות את הדרך ולאפשר לאמבולנסים תנועה חופשית ובטוחה.

מדי שנה ביום הכיפורים, מגיעות למוקד החירום 101 של מד"א קריאות של למעלה מ- 2,000 בני אדם הנזקקים לסיוע וטיפול רפואי של צוותי מד"א. רבים מהמטופלים על ידי החובשים והפאראמדיקים של מד"א הינם הולכי רגל וילדים שנפגעו בכבישים בזמן רכיבה על אופניים רגילים וחשמליים, מתפללים שחשים ברע עקב הצום, ילדים ופעוטות שמשחקים ללא השגחת מבוגר סמוך לבתי הכנסת בזמן התפילה ונשים בהריון שאחזו אותן צירי לידה ויש להעבירן בדחיפות לבתי החולים.

גם השנה, בנוסף לצוותי מד"א בתחנות, לכונני מד"א הרכובים על אופנועים ולכונני מד"א הפזורים עם אמבולנסים ובימבולנסים בשכונות ובערים, ישהו חובשים ופאראמדיקים של מד"א המתפללים בבתי הכנסת ברחבי הארץ עם ציוד רפואי מתקדם (הכולל דפיברילטורים) ויוכלו להעניק טיפול רפואי מיידי, מהיר ואיכותי לצמים שיחושו ברע. כמו כן חובשים ופאראמדיקים של מד"א יוצבו ברחבת הכותל במהלך יום הכיפורים על מנת לתת מענה רפואי למתפללים הרבים שצפויים להגיע ולהתפלל במקום. במסגרת הערכות המוגברת יעמדו בכוננות גבוהה גם שני מסוקי מד"א, המשמשים לפינוי ולהצלת חיים באזורים מרוחקים, בצפון הארץ ובדרומה.

במד"א פונים לגבאי בתי הכנסת להכין מראש ובטרם כניסת החג מכשיר טלפון סלולרי חכם לחירום שימצא בבית הכנסת ויאפשר להזעיק את כוחות מד"א באמצעות קו החירום 101 או באמצעות אפליקציית 'מד"א שלי' המאפשרת בלחיצת כפתור חיוג אוטומטי למוקד החירום 101 של מד"א ואף מאפשרת לחובשים ולפאראמדיקים במוקד לאתר את מיקומו המדויק של המקום ממנו מתקבלת הקריאה.