עץ התאנה
עץ התאנהצילום: דניאל מילר

הסרט, "עץ תאנה", סרט הביכורים המדובר של הבמאית עלמוורק דוידיאן, זכה הערב בפסטיבל טורונטו בפרס Audetia היוקרתי, שכולל מענק זכייה בסך 30 אלף יורו.

הפרס ניתן על ידי הקרן האירופאית EURIMAGE ופסטיבל טורונטו, ומוענק לסרט הטוב היותר המבוים בידי אישה בפסטיבל . "עץ תאנה" הוקרן בבכורה בינלאומית במסגרת היוקרתית Discovery section בפסטיבל טורונטו, שנחשב לפסטיבל הקולנוע הגדול בעולם ולאחד החשובים מביניהם.

פרס Audetia מתארח מדי שנה מאז 2016 בפסטיבל סרטים בינלאומי אחר, כשבשנה שעברה הוא הוענק במסגרת פסטיבל לוקרנו השוויצרי ולפני כשנתיים בפסטיבל איסטנבול הטורקי. בשנה זו הפרס הוענק בפסטיבל טורונטו הקנדי ל"עץ תאנה", לאחר שהסרט גבר על 12 מתחרים נוספים מכל רחבי העולם שהתמודדו בשלב הגמר של התחרות, בין היתר סרטים מקנדה, דנמרק, איטליה, גרמניה, צרפת ועוד.

בנימוקי הועדה השופטת נמסר ש"עץ תאנה" נבחר בזכות כשרונה הקולנועי הרב ואומץ לבה של הבמאית דוידיאן, כשאלו מיישמים את מטרתו של הפרס שנועד לציין לשבח במאיות שמתמסרות להחלטותיהן הקולנועיות ולאמת שלהן, וכך לשקף את האומץ הנשי וההשראה שהן מהוות עבור נשים אחרות ללכת בעקבותיהן.

הסרט, בהפקת נעמי לבארי וסער יוגב מבלאק שיפ הפקות סרטים, הוא קופרודוקציה בין ישראל, גרמניה, צרפת ואתיופיה. עוד קודם לכן הסרט היה מועמד ל-5 פרסי אופיר כולל הסרט הטוב ביותר, וזכה בפרס אופיר לצילום שהוענק לצלם הסרט דניאל מילר. עץ תאנה יוקרן בבכורה ישראלית בתחרות הרשמית של פסטיבל הסרטים חיפה ויופץ מסחרית בארץ ע"י בתי קולנוע לב בתחילת 2019.

"עץ תאנה", הינו סרט ייחודי ועוצמתי שצולם כולו באתיופיה, מספק הצצה לעולם מרתק וחושף אירועים היסטוריים וסיפורים אנושיים אשר טרם סופרו. ברגישות וכישרון רב, עובר הסרט בין העולם הפנימי הקסום של נערה צעירה לבין המציאות הקשה בה היא ומשפחתה חיים, ומצליח להעביר לצופים חוויה מרהיבה, מרגשת ומהפנטת.

הסרט מספר את סיפורה של אתיופיה, 1989. מינה היא נערה צעירה החיה עם משפחתה בכפר קטן בפאתי אדיס אבבה. היא אוהבת לבלות יחד עם חברה הקרוב אלי, באזור הנהר ותחת עץ התאנה המבודד, זה גן העדן הפרטי שלהם.

על רקע נוף ילדותה השקט הפסטורלי, המרחבים והחיים הפשוטים שמינה כה אוהבת, מתחוללת באתיופיה מלחמת אזרחים ממושכת. אלי נאלץ להסתתר מהשלטונות שחוטפים נערים צעירים מרחובות העיר והכפרים ומגייסים אותם לצבא. בעוד המלחמה הולכת וסוגרת על התושבים, משפחתה היהודית של מינה מתכננת לעזוב את אתיופיה ולעלות לישראל, מינה שלא מוכנה לעזוב את אלי מאחור, טווה תכנית משלה כדי להבטיח את הצטרפותו למסע.