אריק אשרמן
אריק אשרמןצילום: מלני פידלר, פלאש 90

בית המשפט המחוזי דחה חלקית את ערעור הפרקליטות כנגד העונש שנגזר על קטין תושב היישוב איתמר שבשומרון שתועד במצלמות כאשר הוא רודף עם סכין אחרי פעיל השמאל אריק אשרמן ומכה אותו.

השופטים קבעו כי הקטין לא יישלח לכלא ואף לא ייגזר עליו עונש של עבודות שירות אך יחד עם זאת החמירו את עונשו, הרשיעו אותו במעשים והטילו עליו פיצוי כספי לאשרמן ומאסר על תנאי.

על פי עובדות כתב האישום, בסוף שנת 2015 הגיע אשרמן עם עוד קבוצה של אנשי שמאל וערבים לגדרות היישוב איתמר והחלו לעלות לעבר היישוב, לאחר שנקראה כנגד הקטין קריאה "אם אתה גבר תרד למטה", החל הקטין לרוץ לעבר אשרמן תוך שהוא אוחז בסכין זרק לעברו אבן והכה אותו באגרופים ובעיטות.

במהלך משפטו בבית משפט לנוער הודה הקטין במיוחס לו, אך באמצעות סנגורו איתמר בן גביר טען לנסיבות מקלות רבות. כך לדוגמה ציין הקטין כי הכיר מקרוב את בני משפחת פוגל והיה חבר של אחד הילדים שנרצחו כאשר גם אז קודם לרצח הגיעו פעילי שמאל לגדרות איתמר יחד עם ערבים שאספו מודיעין על היישוב. הקטין טען כי האירוע בגדר של היישוב עורר בו אַסוֹצִיאַצְיָה של רצח פוגל וכי לא השתמש בסכין שאחז בה היות ולא באמת רצה לפגוע אלא רק לסלק את אנשי השמאל מהגדרות.

בן גביר טען כי אירוע מול גדרות היישוב עורר אצל הקטין "פלשבקים" ולמעשה הטראומה בעקבות רצח פוגל היא שהביאה את הקטין לתקוף את אשרמן. עוד צויין כי מאז האירוע הקטין השתקם, השתלב בלימודים, עבר תוכניות הכשרה לצה"ל והוא מבקש להתגייס לצבא ונרתם להליך שיקומי רחב היקף.

בית המשפט השלום לנוער קבע שיש להתחשב בכל אלה, קבע את אשמתו אך הטיל על הקטין שעות התנדבות ללא הרשעה ופיצוי כספי, אלא שהפרקליטות הגישה ערעור על קולת העונש וטענה כי המדובר באירוע חמור מאוד אשר יש לגזור בגינו עונש של מאסר בפועל או בעבודות שירות. במהלך הזמן שעבר נפגש הקטין עם אשרמן והתנהל הליך של צדק מאחה בין השנים, כאשר הם שוחחו בנחת על העבירות שביצע המשיב, על הגעת אנשי השמאל לגדרות היישוב וערכו פיוס ביניהם.

בבית המשפט המחוזי טען עורך דין בן גביר כי עונש של מאסר אפילו בריצוי בעבודות שירות יהיה בניגוד לתכלית של חוק הנוער שנועד לשקם את הקטין וכי ברקע העבירות מצויה העובדה שחברו של הקטין נרצח בפיגוע באיתמר שהוא ישוב מוכה טרור, ומבלי להמעיט בחומרת המעשים חשוב גם להבין את הרקע, ולדאוג שיגוייס לצה"ל, ולא להרוס את חייו.

השופטים אברהם טל, דנה מרשק מרום ושמואל בורנשטיין דחו את דרישת המדינה לעונש מאסר וקבעו כי אכן מדובר במעשים חמורים המחייבים החמרה נוכח החלטת בית משפט השלום לסיים את התיק ללא הרשעה, אך יחד עם זאת, השיקולים השונים ובהם החברות עם משפחת פוגל, העובדה כי האירוע הזכיר לקטין את האירוע שלפני הרצח, העובדה כי המדובר בנער חיובי אשר קיבל המלצות רבות אף מאנשי שמאל שנתקלו בו במסגרת עבודתו, הליך השיקום שלו ועמדת נפגע העבירה, מובילים בסופו של יום שלא לשלוח את הקטין לכלא ואף לא לגזור עליו עונש של עבודות שירות.

יחד עם זאת, הורה בית המשפט המחוזי להרשיע את הקטין וקבע כי לא ניתן לסיים את ההליך ללא הרשעה ומסר חד משמעי והטילו על הקטין עונש של מאסר על תנאי.

כמו כן השאירו השופטים במחוזי את הפיצוי הכספי שנגזר בבית משפט השלום וכן את שעות ההתנדבות. השופטים הוסיפו כי אין בעונש שנקבע כדי למנוע תוצאה של גיוס לצה"ל והרשעת הקטין לא מובילה בהכרח לאי גיוס וחזקה על צה"ל שיבחן כל מקרה לגופו.

עו"ד איתמר בן גביר מסר בתגובה "טוב עשה בית המשפט המחוזי שדחה עמדת הפרקליטות להטיל עונש מאסר ועונש כזה לא היה רק פוגע בקטין אלא באינטרס הציבורי. צריך לזכור כי אנשי השמאל הקיצוני הגיעו לגדרות איתמר להתגרות במתיישבי , זה ודאי לא מצדיק אירוע של תקיפה אך כאשר מוסיפים לכך את הטראומה שהקטין חווה מרצח משפחת פוגל ואת העובדה כי מדובר בנער חיובי המבקש להתגייס לצה"ל, הרי שלדעתי גם לא נכון היה להטיל עליו כתם ולהרשיעו".