הבהרת עמדות. נתניהו ופוטין
הבהרת עמדות. נתניהו ופוטיןצילום: מארק ישראל סלם. פלאש 90. ארכיון

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אמש (שלישי) בטלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על יירוט המטוס הרוסי על ידי צבא סוריה בזמן תקיפת ישראל בלטקיה.

בשיחה שנערכה זמן קצר לפני כניסת החג הביע נתניהו צער על מותם של 15 החיילים הרוסים ואמר שהאחריות להפלת המטוס מוטלת על סוריה.

מלשכת נתניהו נמסר כי ראש הממשלה הדגיש בשיחה כי "ישראל נכונה להעביר לרוסיה את כל הפרטים הנחוצים לתחקור האירוע", והציע לשלוח את מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, למוסקבה כדי להעביר את מלוא הפרטים הנחוצים.

עוד נמסר כי "ראש הממשלה ציין את החשיבות של המשך התיאום הביטחוני בין ישראל לרוסיה, שהצליח למנוע אבדות רבות משני הצדדים בשלוש השנים האחרונות". נתניהו הוסיף כי "ישראל נחושה לבלום את ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה, ואת ניסיונותיה של איראן, שקוראת להשמדת ישראל, להעביר לחיזבאללה נשק קטלני נגד ישראל".

בהצהרה של הקרמלין לאחר שיחתם נמסר כי "פוטין ביקש מנתניהו להימנע ממצבים כאלה בעתיד", נמסר.

לפני ששוחח עם נתניהו אמר פוטין כי "זה נראה כמו שרשרת טעויות טרגיות. ישראל לא הפילה את המטוס שלנו. אבל בהחלט נברר לעומק את הדברים". הוא הוסיף כי "התגובה תהיה אבטחת המתקנים והאנשים שלנו בסוריה. כולם יוכלו להבחין בצעדים הללו".

אתמול הודה צה"ל כי ישראל היא זו שתקפה שלשום בלטקיה, והביע צער על מותם של אנשי צוות המטוס הרוסי. עם זאת, ישראל טוענת כי האחריות המלאה לאירוע הטרגי מוטלת על משטר אסד. "ישראל רואה באיראן ובסוריה שותפות מלאות לתוצאות אירוע מצער זה", נמסר מצה"ל.

בעקבות התקרית זומנה אתמול סגנית שגריר ישראל במוסקבה, קרן כהן-גת, למשרד החוץ הרוסי. משרד החוץ במוסקבה הודיע כי בשיחה עם כהן-גת הובהר שרוסיה תנקוט בכל האמצעים הדרושים כדי להגן על ביטחון כוחותיה בסוריה.