מרגיעים את הזירה. נתניהו ופוטין
מרגיעים את הזירה. נתניהו ופוטיןצילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

תגובתו המתונה של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, להפלת המטוס הרוסי בידי הנ"מ הסורי, נתונה ללא מעט פרשנויות, בעיקר כאשר היא מגיעה לאחר קולות רוסיים שהאשימו את ישראל בכך שהשתמשה במטוס שהופל כהסוואה למטוסיה שלה בדרכם להפציץ בסוריה.

ד"ר זאב לוין, מומחה ליחסי רוסיה והמזרח התיכון וחוקר במכון טרומן, סבור כי הגורם המוביל להתמתנות התגובות מכיוון מוסקבה הוא השיחה שקיים ראש הממשלה נתניהו עם הנשיא הרוסי, שיחה בה הציג בפניו נתונים אודות דיווחי ההתראה הישראליים שנמסרו לגורמים הרוסיים הרלוונטיים טרם התקיפה בדמשק.

להערכתו, לו אכן היה מתברר שיש ממש בטענות הרוסיות הראשוניות לשימוש במטוס הרוסי כחלק מההגנה על המטוסים הישראליים, הדבר היה פוגע באופן חמור ביחסי שתי המדינות.

לדבריו מערכת הקשרים הקיימת בין מוסקבה לירושלים נדירה במציאות של מלחמה, והוא מזכיר את "עצם העובדה שאמרו שישראל הודיעה לכוחות הרוסיים לפני התקיפה ויש מערכת של תיאום והתראה טרם תקיפה ויש שיתוף פעולה עמוק שהרוסים מודים בקיומם בפה מלא, אלא שלטענתם הבעיה הייתה הזמן הקצר שלא הספיק כדי שהמטוס שלהם יתרחק".

"אגב, זו לא פעם ראשונה שנפגעים מטוסים לא מעורבים באזורי עימות. זכור המקרה שבו באוקראינה הופל מטוס אזרחי שנתפס על ידי מפעילים לא מיומנים כמטרה צבאית. כך כנראה קרה גם הפעם. הדבר מפתיע כי מדבור במערכת שסופקה לסורים על ידי הרוסים ומוזר שמערכת כזו לא ידעה לזהות מטוס רוסי".

באשר לחשיבות הצגת הנתונים בפני הרוסים על ידי ראש הממשלה, אומר ד"ר לוין כי גם כאשר הקשרים בין המדינות והמנהיגים הם טובים מאוד "תמיד כדאי להציג נתונים כדי לבסס את הטענות. מדובר בנקודת משבר מאוד בעייתית שבה נהרגו 15 חיילי צוות רוסיים. יש לרוסיה בעיה גדולה כלפי דעת הקהל הפנימית שתוהה למה רוסיה מעורבת שם, למה הבנים שלהם נהרגים בסוריה ולמה נלחמים שם כשיש משבר כלכלי לא פשוט, מיליונים מתבזבזים על מדינה שספק אם היא חברה או אויבת. לכן נפילה של מטוס על ידי מערכת שסופקה על ידי הרוסים כדי להגן על הכוחות שלהם יוצרת בעיה מאוד גדולה, ובאותו רגע הכי קל היה להאשים את "האויב הטבעי", את היהודים".

עוד מוסיף לוין ומציין כי "כל התקפה ישראלית בסמי סוריה היא עלבון גדול לרוסים. מה שמגן על שמי סוריה הם מערכות רוסיות וכשהן לא פועלות, אם בגלל מפעילים לא מיומנים ואם בגלל שהם לא מספיק טובות כדי לזהות את המטוסים שלנו, יש לרוסים בעיה כפולה ומכופלת. כל פעילות ישראלית מציגה את רוסיה כחדלת אונים גם כלפי מי שמוכרים לו את המערכות הללו.

''מצד שני יש רצון של הרוסים למצות את האירוע כדי להגיע להישגים פוליטיים או צבאיים ולדרוש מהישראלים להפסיק לתקוף אובייקטים כאלה ואחרים בסוריה. ישראל הבהירה מיד עם ההתרחשות שהיא תשמור לעצמה את זכות התגובה בכל מקרה שתרגיש מאוימת. המערכת מסובכת וטוב שיש קשר בין ראשי הממשלות ותיאומים ביטחוניים עמוקים וחשוב שזה יישמר".

בדבריו מזכיר ד"ר לוין את האירוע בו הופל מטוס רוסי לפני כשנה על ידי מערכות נ.מ. טורקיות, מעשה שנעשה במכוון ועם זאת הזמן חלף והיחסים בין המדינות חזרו לשגרה על אף המשבר העמוק בין המדינות, מאחר ו"האינטרסים לשיתוף פעולה גדולים יותר".

ומה באשר לאפשרות לפיה ישראל תיאלץ לפצות גורמים כלשהם, אולי את משפחות ההרוגים? על כך משיב ד"ר לוין וקובע כי העובדה שהסורים הם שירו ופגעו במטוס ברורה ואינה נתונה לספק כלשהו, וגם אם בתחילה גיבה פוטין את הודעת שר הביטחון שלו על תגובה חריפה כלפי ישראל, הרי שהוא עצמו הכריז מאוחר יותר שמדובר בצירוף נסיבות טראגיות, "ולכן אין שום סיבה שישראל תפצה, וגם סוריה לא תפצה. מדובר באזור מלחמה שבו יורים. לא היה שם במרחב האווירי כלי טייס אזרחי כלשהו".

"חשוב פה להעמיק את הקשרים ואולי להקים צוותים משותפים להמשך שיתוף הפעולה וההתראה לפני אירועים כאלה ואחרים, תוך וידוא שהמידע הזה לא זולג לאויבים שלנו". להערכתו של ד"ר לוין החשש מזליגת מידע לסורים היא שככל הנראה הובילה להתראה קצרה יחסית טרם התקיפה האחרונה.