פעילות בעייתית בצעדת ירושלים
פעילות בעייתית בצעדת ירושליםצילום: סבי ברנס, פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחסת חברת מועצת ירושלים לשעבר והפעילה החברתית מינה פנטון לחשש מפעילות מיסיון שתתבצע במהלך צעדת ירושלים בימי חול המועד סוכות, כפי שניתן להבין מפרסומים מקדימים של ארגונים נוצריים משתתפי הצעדה.

על חששה שיגרה פנטון מכתב לחברי מועצת העיר וליועץ המשפטי של העירייה, כאשר הטענה העיקרית העולה מדבריה היא שפעילות מסוג זה מנוגדת לחוקי העירייה ומהווה לדבריה הונאה של ממש של העירייה והתעלמות מהנחיותיה הקבועות בחוק.

פנטון ממקדת את דבריה בארגון 'מלך המלכים' המרכז תחתיו כ-150 ארגונים משיחיים, אך מציינת כי בין הארגונים הצפויים להשתתף בצעדה יהיו גם ארגונים נוספים שאמנם אינם עוסקים במיסיון אך בתוכן יש תת קבוצות מיסיוניונריות. לדבריה השגרירות הנוצרית היא המעניקה את החסות להשתתפותם של כאלפיים נוצרים אוונגליסטים מדי שנה בצעדה וכאמור, מפרסומי ארגון 'מלך המלכים' שחולקו לארגונים המשתתפים עולה חשש כבד לפעילות מיסיון מתוכננת במהלך ותוך כדי הצעדה.

"ישנה סדרת חוקי עירייה שמחייבת את משתתפי הצעדה", מציינת פנטון ומפרטת: "עליהם למלא טופס התחייבות לאי פעילות מיסיונרית. ישנן הנחיות וחוקים מה מותר ומה אסור לצועדים לעשות. אלו הנחיות שקיימות כבר עשר שנים ואושררו מחדש בשנה שעברה. בין ההנחיות שנקבעו נקבע שאסור להם לחלק מתנות לעומדים בצידי הדרך, אסור לשאת שלטים בעלי מסר דתי. מותר להם רק לשאת שלט של שם המדינה שממנה הגיעו".

לעומת זאת, לדבריה ב'מלך המלכים', אין כוונה לעמוד בדרישות הללו שנקבעו בחוק. "מדובר בארגון מיסיונרי מוצהר שנמצא במרכז כלל שבמרכז ירושלים והפעילות בו מיועדת לבני נוער, מבוגרים וזוגות. יש להם מעין אולם תיאטרון שבו כל הפולחן נעשה. יש מקום פולחן בקומה ה-14 של בניין כלל שבו הם אומרים שמשיחם ישלוט בקרוב, לנוכח הפתיחות הגדולה בעם ישראל".

מפרסומי הארגון מצטטת ומתרגמת פנטון כשהיא מספרת שמיקוד פעילותם מוגדר כ"מאמינים מקומיים, כלומר מומרים ונוצרים. האירוע מתוזמר לצעדת ירושלים". עוד מצטטת פנטון מהמסמך שתרגומו הועבר ליועץ המשפטי של עיריית הבירה: "הם מציינים שם שהישראלים נמצאים בצידי הדרכים והם מברכים את הישראלים שבצידי הרחוב, יקיימו פולחן כחלק מהאירועים ויתנו מתנות לאנשים שמסביב. המטרה היא לערוך פולחן ברחוב ולהתחבר למקומיים שאינם בהכרח מאמינים. הם כותבים לאנשים ש'זו התנסות מרגשת'. בכך קוראים למאמינים שלהם להפר את כל חוקי העירייה".

"זו הונאה גדולה וחמורה, שחיתות וביזוי של חוקי עיריית ירושלים", קובעת פנטון השואלת "איך לא עוצרים את הקבוצה הזו כי היא מפרה את החוק?".

לנוכח טענותיה של פנטון ולפיהם אינטרסים כלכליים הם שמונעים את הטיפול בתופעה החוזרת על עצמה כמעט מדי חג סוכות, שאלנו אם לא מעורב כאן גם רצון שלא להותיר בקרב התיירים המבקרים בירושלים רושם קשה לאחר שייאסרו עליהם צעדה בעיר ונשיאת שלטים. פנטון משיבה: "יש לנו מנהיגות יהודית שמפחדת לומר שאנחנו הריבון על ירושלים ושאנחנו מכתיבים את הכללים, אבל יש כאן עניין של כסף ושחיתות. השם הלא מכובד שיוצא לירושלים ולעם היהודי הוא היכולת של כל הגופים הללו לכופף אותנו ולבוז לנו".

פנטון מציינת כי בימיה כחברת מועצת העיר החזיקה בתיק קשרי החוץ "וקיבלתי קבוצות נוצריות שאיתן דיברתי באופן ישיר על האמונה היהודית. כשמדברים איתם על הגאווה היהודית והאמונה היהודית הדברים מתקבלים בכבוד ובהערכה. רוצים פולחן? בתוך הכנסיות ולא ברחובה של עיר ובחברה היהודית".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "בצעדת ירושלים משתתפים מידי שנה כ-60,000 צועדים מהארץ ומחו"ל ביניהם גם קבוצות התיירים ונוצרים אוהבי ישראל. על מנת לשמור על אופייה הממלכתי של הצעדה אנו מבהירים ומסבירים למשתתפים כי חל איסור לנקוט בפעילות מיסיונרית הנוגדת את החוק וכלל הקבוצות אף חותמות על מסמך התחייבות למניעת פעילויות מהסוג האמור".