ג'ורג' סורוס
ג'ורג' סורוסצילום: רויטרס

עמותת "חברה פתוחה" המופעלת על ידי סורוס ובמימונו, הגישה את התביעה לבית הדין האירופי לזכויות לאחר שממשלת הונגריה חוקקה בחודשים האחרונים מספר חוקים המקשים על הפעילות של הארגון לתמוך במבקשי מקלט המבקשים להיכנס לתחומי הונגריה ולהתגורר בה.

לטענת אנשיו של סורוס החוקים החדשים "פוגעים בדמוקרטיה, מהווים הפרה חמורה של זכויות אדם ותקדים מסוכן. חוק סורוס מפר את חופש הביטוי והאיגוד המעוגנים באמנת האיחוד האירופי לזכויות אדם ולכן יש לבטל אותו".

החוק החדש אותו העבירה ממשלת הונגריה בחודש יוני האחרון קובע כי "כל מי שנמצא מסייע להגירה בלתי חוקית, לרבות מי שיסייע לארגונים לא ממשלתיים המסייעים למבקשי מקלט, עלול למצוא את עצמו מאחורי הסורגים למשך שנה".

החוק גם מטיל מסים גבוהים על תרומות שמקבלים ארגונים הפועלים לסייע למהגרים להיכנס לתחומי אירופה, והונגריה בפרט.

דובר עמותת "חברה פתוחה" של סורוס בהונגריה, פטריק גספארד, אמר כי "יש רק דבר אחד שאותו החקיקה תפסיק – וזו הדמוקרטיה. הממשלה ההונגרית יצרה נרטיב של שקרים שיסתיר מעיני הציבור את האמת. החוקים האלו נועדו להפחיד את עמותת "חברה פתוחה" ומהווה צעד נוסף לקראת השתקת כל מחלוקת".

העמותה של סורוס העבירה את משרדיה מבודפשט לברלין בחודש שעבר, לאחר שלטענת חבריה ממשלת הונגריה התנכלה להם. הממשלה ההונגרית טענה כי סורוס פועל להחדרת מהגרים בלתי חוקיים לתחומי אירופה ומהווה סכה לביטחון המדינה, ולכן העבירה מספר חוקים שנועדו להקשות על פעילותו.