פינוי עמונה ממבט אווירי
פינוי עמונה ממבט אווירידוברות המשטרה

בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל ערעור שהגישה פרקליטות מחוז ירושלים והרשיע את דור עובד בגין עבירת הסתה לאלימות של פעילים נגד פינוי עמונה.

על פי כתב האישום פרסם הנאשם מספר פרסומים בקבוצות וואטסאפ בקריאה לעשיית מעשה אלימות או עידוד למעשה אלימות לקראת פינוי הישוב עמונה בדצמבר 2016.

בין היתר כתב עובד, "אסור להראות לציונים הארורים שהם יכולים לעשות מה שהם רוצים בלי שזה יעבור בשתיקה". הוא כתב עוד כי "בעמונה הזו צריך שהיו פצועים – אך ורק מהצד של הציונים הארורים".

בית משפט השלום זיכה אותו מכל אשמה, אך הפרקליטות הגישה ערעור על ההחלטה וטענה כי ככל שהפרסום המסית מתפרסם באווירה ציבורית נפיצה יותר, גדל פוטנציאל ההשפעה שלו גם אם היקף הפרסום מצומצם.

עוד טענה הפרקליטות כי "כאשר מדובר בפרסום במרחב הטכנולוגי, בו ניתן להעביר מידע לקהל גדול בהרבה מהיקף הקבוצה הרלוונטית - גודל הקבוצה אינו מבחן בלעדי או מכריע אלא אופי הקבוצה ותקופת הזמן הרלוונטית, אשר היוו כר פורה ובעל פוטנציאל גבוה להפנמת מסרים אלימים כלפי רשויות הביטחון".

בית המשפט המחוזי קיבל את עמדת הפרקליטות, והרשיע את הנאשם פה אחד. בפסק הדין כתבה השופטת מאק קלמנוביץ' כי "מבחינת תוכן הפרסום, יש בדבריו של הנאשם קריאה ברורה לפעולה: לא לעבור בשתיקה, להלחם עד טיפת הדם האחרונה, לגרום לכך שיהיו פצועים בצד השני, לנקום. הטקסט מנוסח באופן המעודד מעשי אלימות".

היא קבעה עוד כי "קיימת סכנה מוגברת בהפצת מסרים של קריאה לאלימות ברשתות חברתיות דוגמת וואטסאפ, כתוצאה מאפשרות ההפצה הוויראלית – היכולת להעביר כל ידיעה בלחיצת כפתור, והעובדה שהדבר אף נהוג ומושרש ונעשה בדרך שגרה. כך שאם לא מתקיימות נסיבות מיוחדות, מחבר ההודעה בוואטסאפ המעביר אותה לקבוצת אנשים, צריך להביא בחשבון אפשרות של הפצה ושרשור של הודעתו למספר בלתי ידוע של צופים, על כל הנובע מכך".