משה ליאון בכותל
משה ליאון בכותלצילום: בנצי ליזרוביץ

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם המועמד לכהונת ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, על מגוון סוגיות הניצבות בפניו ובפתח הדברים ביקשנו לדעת מה הם שלושת היעדים החשובים שהוא שם בפני עצמו ליום שאחרי הבחירות במידה ואכן ינצח.

"ראשית, להשאיר את הצעירים בירושלים. בשנים האחרונות עוזבים כ-8000 צעירים וצעירות, מה שכואב להורים ולעיר ומוריד את הרמה הכלכלית של העיר. אני חייב להשאיר אותם בעיר ואת זה על ידי הגדלת הבנייה לצעירים, דיור בר השגה שיוריד את המחירים וישאיר את הצעירים בעיר. שנית, תעסוקה. צריך לדאוג לכמה שיותר תעסוקה. היום הממוצע הוא שני שליש מה שיש בתל אביב.

''צריך לשנות את המצב הזה וכדי שזה יקרה צריך להביא חברות טכנולוגיה לירושלים. הן רוצות להגיע כי יש להן הטבת מס משמעותית לעומת תל אביב. לפעמים מדובר במאות מיליונים של הטבה, אבל אין להם משרדים, אין מקום לשבת, ואני מתכוון לטפל בזה ולבנות כמה שיותר בנייני משרדים".

"הנושא השלישי הוא שיפור איכות החיים של התושבים מבחינת הניקיון של העיר, שהיא ברמה חמורה, אנחנו במקום האחרון מבחינת ניקיון. צריך להוסיף תקנים לעובדי תברואה, לחנך לניקיון וגם להוסיף אכיפה. כך לגבי שיפור מדרכות, כבישים וככרות".

ומאחר וליאון עצמו היה במשך 5 שנים חבר בכיר במועצת העיר נשאלת השאלה אם לא יכול היה לפעול למען אותן מטרות בתקופה זו, והוא משיב: "לא סוד שמי שקובע את המדיניות בעיר הוא ראש העיר שקובע סדרי עדיפויות וגם אם יש מועצה ראש העיר הוא שקובע". על כך נשאל ליאון אם כמי שהיה סמוך כל כך לניר ברקת לא ידוע לו על סיבות אובייקטיביות שאולי מונעות את הטיפול בכל אותן מטרות שהוא שם לנגד עיניו. "אם לא הייתי חושב שאפשר לשפר לא הייתי רואה בעצמי מועמד לתפקיד", הוא אומר ועל השאלה מדוע אם כן ברקת לא פעל למען אותן מטרות הוא משיב: "לא מתעסק במה שברקת עשה או לא אלא במה שאני הולך לעשות בשנים הקרובות".

במערכת הבחירות של ליאון אחד הסלוגנים המובילים הוא היותו 'בולדוזר' הנחוץ לעיריית ירושלים, ועל כך שאלנו אם לא כדאי שאת היותו 'בולדוזר' תנצל העירייה בתפקיד המנכ"ל, בעוד את תפקיד ראש העירייה יקבל השר אלקין המקורב מאוד לראש הממשלה ומסוגל להשיג ממנו לא מעט. ליאון מחייך ומשיב כי "מי שעשה טוב לראש הממשלה הרבה שנים ונמצא בקשר טוב עם ראש הממשלה זה אני. הייתי ראש הלשכה שלו ויש לנו מערכת יחסים מעולה. כך גם מערכת היחסים עם השרים. צריך גם לדעת לעבוד עם משרדי הממשלה ואני יודע לעשות זאת".

ובאשר לזירת ההתמודדות עצמה שאלנו מדוע העדיפו החרדים לתמוך בו, בליאון, על פני דייטש, מי שנחשב כ"בשר מבשרם". "מערכת היחסים ביני לבין החרדים היא ארוכת שנים עוד מהיותי מנכ"ל משרד ראש הממשלה. הם בחרו בי והחליטו להמליץ עליי עקב כישוריי ולא עקב קשריי. הם יודעים שאני המועמד האולטימטיבי שיכול לעשות את ההכי טוב לירושלים. חשוב לזכור שדגל התורה וש"ס הם חלק מהפסיפס האנושי של ירושלים שתומך בי. הצטרפו אליי אנשי מפתח רבים בירושלים כמו רמי לוי, שי נאור ואחרים,.

באשר להחלטת השר בנט לתמוך במועמדותו של השר אלקין אומר ליאון: "עם כל הכבוד לנפתלי בנט יש לי תמיכה רבה בציונות הדתית. מעבר לתמיכה ההצהרתית של 'הבית היהודי' אני יודע שאני איש הציונות הדתית, התחנכתי על ברכי הציונות הדתית, בני חתני וכלותיי התחנכו בציונות הדתית וכך גם נכדיי, לכן אני רואה את עצמי חלק מהציונות הדתית".

בסוגיה זו של הרחוב הציוני דתי בירושלים נשאל ליאון אודות מה שיש רואים כשתיקה שלו במאבקי הציונות הדתית שחשה עצמה לא פעם נדחקת לטובת הציבור החרדי. "זה לא נכון. זו אמירה דמגוגית זולה", הוא משיב וקובע כי הוא היה "מהדואגים ביותר למוסדות הציונות הדתית. אני מזכיר שבית הרב קוק כמעט עבר למגזר החרדי ומנעתי את זה. כך גם בשכונות הציונות הדתית כמו גבעת מרדכי חומת שמואל ואחרות, ויעידו על כך התושבים עצמם. המנהלים הקהילתיים יודעים לומר כמה השקעתי בציונות הדתית".

אחת הדוגמאות הבולטות והמפורסמות למחלוקות בין המגזרים השונים בירושלים היא סוגיית פתיחתם בשבת של אתרי תיירות ובילוי כדוגמת מתחם התחנה. ירושלים רוצה להביא אליה תיירות ולהשאיר אוכלוסיה חילונית מחד, אבל מאידך ראש העירייה נתון ללחצים ומשאים ומתנים עם הנציגות החרדית. על כך אומר ליאון כי בכך יתרונו כמי שיודע וידע לגשר בין האוכלוסיות. "היו לא מעט משברים בין סוגים שונים של אוכלוסיה וקיימתי הידברות והבאתי את הדברים לשביעות רצונם של כל הצדדים. יש בירושלים קהילות שונות עם דעות שונות והמיוחד בראש עיר כמוני שהוא יכול לאחד את כולם ולתת תחושה לכל אחד שקיבל את דרישותיו".

באשר למתחם התחנה עצמו, סבור ליאון כי "המתחם צריך להישאר פתוח תחת סטטוס קוו. באופן כללי צריך לדאוג למקומות בילוי תחת הסטטוס קוו, שהוא חשוב מאוד. הסטטוס קוו פועל על פי חוק. מסחר אסור בשבת ומסעדות מותר. אגב, יש גם לא מעט חילוניים שחושבים כך".

עוד נשאל ליאון אודות הרשימה הפלשתינית המתמודדת בבחירות הקרובות והחשש הדמוגרפי מהיום בו יתגייסו מאות אלפי מצביעים ערבים לטובת מועמד מטעמם לראשות העיר.

על המתמודד תושב צור באהר אומר ליאון כי "זכותו להתמודד. אין לו טענות לגבי הריבונות שלנו בירושלים. הוא רוצה לדאוג לתשתיות. יש הרבה תושבי ירושלים בצד המערבי שחושבים שיש הבדלים בתקצוב מזרח ומערב העיר בכל מה שקשור לתשתיות ושירותים. כשהחלטנו שירושלים מאוחדת צריך לדאוג לתשתיות בכל חלקי העיר וחלק מהדרישות שלהם מוצדקות".

על החשש הדמוגרפי שהביא את השר אלקין להגות את תכניתו להקמת רשות מוניציפאלית ערבית בריבונות ישראל לשכונות שמעבר לגדר, אומר ליאון כי מדובר בתכנית שאינה אלא חלוקה בפועל של ירושלים, שכן כעת אמנם מדובר ברשות תחת ריבונות ישראל, אך החלוקה מהווה צעד לפני מסירתה לרשות הפלשתינית בעתיד.

לדבריו אין לחשוש מהאיום הדמוגרפי ויש לראות ברוב היהודי בעיר רוב מוצק ואיתן. "לגבי החשש חלילה מראש עיר ערבי. אני לא רואה את זה קורה בקרוב. נמאס מהנבואות הפסימיות הללו. הרוב היהודי הוא רוב מוצק ואני לא חושש שבשנים הקרובות תהיה השתלטות ערבית. צריך לייהד ולבנות בכל מקום ולהביא לכאן צעירים שעזבו שיחזרו לכאן ואחרים שיבואו לעיר כדי לחזק את הרוב היהודי".

כשהוא מדבר על בנייה בעיר מתכוון ליאון גם לבנייה בשטחי E-1 שבין ירושלים למעלה אדומים וגם לגבעת המטוס, שני אזורים הנתונים במחלוקת בין ימין ושמאל. לדבריו יש לבנות בכל מקום שהדבר מתאפשר ויש לשים קץ להקפאה בעיר.

עוד התבקש ליאון להתייחס בקצרה לסוגיית גלריית ברבור שעלתה באחרונה לכותרות. "צריך לסגור אותה. היא נותנת רק מסרים שמאלניים שהאוזן אינה סובלת אותה. טוב שהיא תיסגר כמה שיותר מהר".

על פעילות המיסיון בירושלים, פעילות שנדמה שאינה זוכה לאכיפה מצידה של העירייה בשל שיקולי תיירות, אומר ליאון כי יש לזכור ש"חלק גדול מהתיירות לירושלים אלו נוצרים, אבל מכאן ועד מיסיון המרחק רב וצריך למגר את כל תופעת המיסיון".

ולקראת סיום השיחה עמו שאלנו את השאלה שאסור לשאול מועמדים: מה יקרה אם תפסיד בבחירות? האם תישאר במועצת העיר או שלאחר חמש שנים בהן כבר הוכחת שהעיר חשובה לך תחזור לעולם העסקים?

"השאלה מיותרת", משיב ליאון. "אני אוהב את ירושלים, חולה עליה וחי בה, ואמשיך להיות בה. לפני חמש שנים היו ספקניים והוכחתי שנשארתי. לצערי הרב המועמד האחר מודיע שכשיפסיד לא ימשיך כחבר מועצה ואפילו לא כסגן ראש עיר. אני סבור ששם הבעיה".