הדרך למצוא עובד זר
הדרך למצוא עובד זרצילום: אייסטוק

עם העלייה בתוחלת החיים, ההורים המתבגרים של כולנו סובלים מבעיות בריאותיות שונות, מחלות לא פשוטות, מקצתם נופלים ושוברים איברים שונים ומגיעים למצב קשה שבו אין להם את היכולת הפיזית להמשיך ולתפקד באופן עצמאי.

ההרעה במצב הבריאותי נופלת כרעם ביום בהיר על הילדים שאינם יודעים איך להתמודד עם הסיטואציה החדשה שנוצרה ואיך למצוא מטפלים סיעודיים תוך פרק זמן קצר. ברוב המקרים, עד מציאת עובד זר, מטפלים הילדים שגם הם כבר לא צעירים, בהורה המתבגר, דבר שמקשה עליהם בשגרת חיי היום יום כשהם טרודים בעבודתם, וגם בטיפול בילדיהם ובנכדיהם.

הכנסת עובד זר הביתה

ברוב המקרים קשה מאד לאנשים המבוגרים להכיר בעובדה כי נשללה עצמאותם עקב מצבם הבריאותי ואין ברירה אלא להעסיק עובד זר שיגור איתם בבית. זהו שלב נפשי קשה מאד שזוכה להתנגדויות רבות ומצריך אין ספור שיחות ושכנועים כדי לגייס מטפלים סיעודיים . במקרים קיצוניים, הדבר מתבצע ללא הסכמתם עקב אלצהיימר או דמנציה ומחוסר ברירה .

השלב הראשון הוא העברת בקשה למוסד לביטוח לאומי כדי שיאשרו העסקת עובד זר עבור בן הגיל השלישי לאור מצבו הרפואי. לאחר קבלת אישורם להעסקה, פונים לחברה הפרטית בעלת רישיון תקף בנושא תיווך בין ארצי העובדת מטעם התמ"ת ובשיתוף פעולה עם המוסד לביטוח לאומי, נציגי החברה מטפלים בכל הנושאים המנהליים על פי חוק הסיעוד, תוך פיקוח של ביטוח לאומי על הנעשה בבית.

החברה בוחנת באמצעות העובדים הסוציאליים שלה, את צרכי האדם המבוגר, באיזו שפה הוא מדבר, מה מצבו התפקודי והמנטלי ומשתדלת להתאים מטפלים סיעודיים המתאימים ביותר עבורו. זוהי משימה לא פשוטה כי הכמות הדמוגרפית של המבוגרים עולה בהתמדה ומספרם הכללי של העובדים הזרים בארץ אינו מספיק כדי לאפשר לכולם חיים נאותים בערוב ימיהם.

אופן ההתנהלות עם עובד זר

למטפלים הסיעודיים בישראל קיימות זכויות סוציאליות רבות ועל המשפחות שהן המעסיקות שלהם, לשמור על כל הנהלים המוטלים עליהם.

החוקים כוללים תשלום שכר מינימום. החברה המגייסת משלמת לעובדים הזרים את הסכום הארי והמשפחה משלימה סכום נוסף על פי שעות עבודתה בפועל בכל חודש. בנוסף לכך משלמים לה שני הגורמים הללו את התנאים הסוציאליים שלה החודשיים והשנתיים הכוללים תשלום בגין ימי חופשה, הבראה ופנסיה .

העובד זכאי ליום אחד חופשי בשבוע. רובם מעוניינים ליהנות מיום ראשון פנוי על פי דתם . ביום זה או ביום חג שלהם או של היהודים, אחד מבני המשפחה מחליף את העובד, מגייסים למשימה זו עובד זר אחר או העובד הקבוע נשאר לעבוד גם בימי ראשון תמורת תשלום נוסף.

התשלומים למטפלים סיעודיים כולל מס בריאות, השתתפות בכלכלה ובשכר דירה והוצאות אישיות אף על פי שהם חיים בביתו של הקשיש.

למטפלים הסיעודיים מטלות רבות, הם אחראים על כל מה שקורה עם האנשים המבוגרים, בריאותם, תזונתם וההיגיינה שלהם, אלה מטלות מורכבות המלוות בקשיי שפה. ברוב המקרים המשפחות מעניקות את המעטפת ויחד הם צולחים את המשימה.