קניית רכב
קניית רכבצילום: pixabay

מועד רכישת הרכב משפיע על תג המחיר וכן על הדגם שתוכלו לרכוש, תנאי הרכישה, זמן האספקה וכדומה. רבים מתלבטים בין קניית רכב בחודש ספטמבר, תקופה בה ניתן ליהנות ממגוון הטבות של חברות הרכב ומגרשי הרכב ובין רכישת רכב בתחילת השנה החדשה, הזדמנות להתחדש ברכב מהמודל המתקדם ביותר.

לפניכם מספר קריטריונים לבדיקה לפני רכישת רכב חדש והצעות למכירת הרכב הישן לפני שמגיע החדש...

לא קונים לפני שמשווים
הדרך הטובה ביותר להחליט מתי לרכוש רכב תלויה קודם כל ביכולת הפיננסית שלכם וכן בהטבות ובמחירים שמוצעים בחברות ובמגרשי הרכב השונים. בדקו אם תוכלו להרשות לעצמכם רכב חדש לפי פריסת התשלומים הטובה ביותר, הון ראשוני שיש בידכם וכדומה. זכרו שרכישת רכב בימי המכירות יכולה להשתלם לכם יותר מאשר רכישת רכב במועד שנוח לכם יותר, כיוון שבימי המכירות מוצעים רכבים במחירים אטרקטיביים לזמן מוגבל שלא בהכרח יוצעו בפניכם בהזדמנויות אחרות. רכישת רכב בתחילת שנה קלנדרית, למשל, תחילת 2019 מבטיחה לכם הזדמנות לרכוש רכב ממודל חדש, שערכו גבוה יותר באופן טבעי מרכב משנה קודמת, אך לא תמיד יש פיצ'רים במודל החדש שאכן משתלמים ברכישתו במחיר גבוה יותר מהמודל הקודם. ניתן לבחון מבחני דרכים וסקירות מקדימות על מנת להחליט אם משתלם לכם לחכות לתחילת השנה או לנצל את ימי המכירות על המודלים הקודמים. נקודות נוספות להשוואה הן מה תקבלו בימי המכירות לעומת רכישה בתחילת שנה, מבחינת אבזור, פריסת תשלומים וכולי.


אם אתם מתחבטים בשאלה האם לרכוש רכב חדש או רכב יד שנייה, גם כאן התשובה היא שאלה של תקציב והעדפה. רכבים חדשים אומנם עולים יותר מרכבים יד שנייה, אבל מצד שני, הערך שלהם יורד ברגע שאתם יוצאים עמם מחניית היבואן או המגרש בו רכשתם את הרכב, הם מאפשרים לכם לנסוע ללא חידוש טסט במשך 3 שנים ורוב הסיכויים שאם לא חל אירוע דרמטי כמו תאונה, גם לא תצטרכו להשקיע בהם תיקונים מיוחדים, אבל פעמים רבות יהיה לכם קשה יותר לממן רכישה של רכב חדש מאשר יד שנייה, אלא אם כן יציעו לכם פריסת תשלומים אטרקטיבית והטבות שונות. לא תמיד גם תזדקקו לרכב חדש, אלא אם כן יש בו פיצ'רים של מערכת בטיחות מתקדמת במיוחד בהשוואה לדגמים קודמים. השוו היטב את ההבדלים בין הדגמים ובחרו לפי מה שנכון עבורכם והמסוגלות הכלכלית.

איך נפרדים מהרכב הקודם?
החלטה נוספת שעליכם לגבש היא האם למכור את הרכב לפני שקונים רכב חדש או רק אחרי שמבצעים את הרכישה. מצד אחד, בכספי המכירה תוכלו אולי לממן חלקית רכב חדש או הון ראשוני בלקיחת הלוואה ומצד שני, אם מכרתם והרכב החדש אינו הגיע בזמן – אתם עלולים להישאר בלי כלי תחבורה פנוי. החלטה נוספת קריטית היא מה לעשות עם הרכב הישן. התשובה לכך תלויה בעיקר במצב הרכב. יש רכבים מבוקשים במצב טוב מדגמים חדשים יחסית שתוכלו למכור ביד שנייה לפי ההיצע והביקוש. אבל רכבים ישנים מאוד, שאינם מתפקדים כשורה, מבלים זמן ממושך במוסך ויש להשקיע בתיקונים מאסיביים ויקרים בהם לפני שבכלל מעמידים אותם למכירה יתאימו יותר למכירה למגרשי פירוק רכבים.

מוכרים לפירוק ומרוויחים
מהו פירוק רכבים? זהו הליך שבמסגרתו מחלצים חלקי חילוף חיוניים לטובת רכבים אחרים ויתר החלקים עוברים למחזור. ההליך ידידותי לסביבה, כיוון שהוא מאפשר המשך חיים לחלקים התקינים אך מבלי להשאיר רכבים מזהמים על הכביש. יתרון בולט נוסף במכירה למגרש פירוק כמו למגרשים של שלמה ביל, הוא שניתן ליהנות גם משירותי חילוץ וגרירת הרכב, במידה ואין לכם הזמן להביאו למגרש או שהרכב תקוע ודורש גרירה יזומה. אומנם לא קיים מחירון קבוע לתמורה שתקבלו בעד הרכב הישן, אבל כאשר תפנו למגרש אמין ומנוסה, תיהנו מהצעת מחיר המבוססת על רכיבים שונים שמשפיעים על התמורה. למשל, סוג הרכב, שנת ייצור, מצב הרכב (שתלוי בעיקר בתחזוקה שהשקעתם, תאונות שהרכב עבר וכדומה). בכל מקרה, חשוב לברר מראש הצעת מחיר על מנת למכור את הרכב לגורם שיתגמל אתכם היטב בעד הרכב.