לשלב בין עולמות
לשלב בין עולמותצילום: דובר צה''ל

אנשי היחידה הטכנולוגית של אגף המודיעין ידועים בעבודתם המסתורית והבלתי מתפשרת. כשמאחוריהם כבר 35 פרסי ביטחון ישראל לאורך השנים, ועל דגלם חרוטים המבצעים הסודיים והמיוחדים ביותר, מרתפי היחידה ועבודתה נשארו סגורים בפני העולם החיצוני לה.

בוקר אחד לפני מספר חודשים, התכנס הדרג הבכיר של היחידה, כדי לבחון מסלול פיתוח חדש שבו לצד החדשנות שבעבודת היום-יום, יחזקו יזמות ששוברת את המסגרת המקובלת ומשלבת אוכלוסיות, שיטות עבודה ורקע מקצועי. בין המשתתפים נכח רס"ן ס', רמ"ד פיתוח ביחידה, שגלגל במוחו רעיון שונה אותו פגש במקום לא צפוי.

"חזרתי בדיוק מתוכנית לימודים שהפגישה אותי עם דרך חשיבה חדשה מעולם היזמות", הוא משחזר, "במהלך לימודיי נתקלתי בבעיות שכמהנדס בהכשרתי לא היו לי כלים לפתור אותן. האוניברסיטה הפגישה אותנו עם קבוצות של אנשי עסקים, שיווק ואף ציירים ונגנים - הכול כדי להגדיל את סל הכלים שלנו ולגרום לנו להבין שאפשר ליצור חדשנות מסוג שונה, כזו שתגיע משילוב בין עולמות תוכן שונים".

"כגוף צבאי, שמשרתים בו המוחות המתקדמים ביותר, נראה רק טבעי לנסות ולשלב בין עולמות", אומר רס"ן ס' ומסביר כי כך נולד אחד מתהליכי הפיתוח המעניינים והמיוחדים ביותר שנכנסו לתוך היחידה הטכנולוגית של אגף המודיעין.

בכנס חדשנות ראשון מסוגו נורתה יריית הפתיחה לדרך המחשבה שעומדת לשנות את כללי המשחק ביחידה. הכנס נקרא TUI - technological unit innovation (חדשנות טכנולוגית יחידתית), ונראה כאילו נלקח ממשרדיהן של ענקיות כמו 'גוגל' או 'מייקרוסופט'.

הנואם הראשון היה ניר הינדי, מנכ"ל חברה שמשלבת שיטות מעולם האמנות בתוך שיטות העבודה בחברות הייטק. אחריו עלתה ליאת סגל, מהנדסת שהפכה לאמנית ניו-מדיה ומשלבת טכנולוגיה בעבודותיה. לבסוף התקיים פאנל בנוכחות השניים, אליו הצטרף ד"ר יוסי ורדי, אבי היזמות הישראלי ומשקיע ותיק, שיצר סגירת מעגל של שלושת העולמות.

ואיך משתלבת אמנות בעבודת פיתוח מודיעינית רגישה? "אחד הדברים הכי חשובים שאמנות מלמדת הוא שיש לבעיה נתונה צורות פתרון רבות", הוא מסביר. "תרומה זו חשובה ביותר. רוב מיומנויות היסוד מתבססות על כך שלכל שאלה יש רק תשובה אחת נכונה. האמנות מלמדת אותנו שיעור אחר - היא משביחה את הדמיון ומדגישה את חשיבות הפרשנות האישית".

"בעולם הזה אין נכון או לא נכון, הכל תלוי בזווית הראייה", משתף רס"ן ס'. "החשיבה הזו מתחילה לחלחל ללב העשייה על פיו עובדות החברות המתקדמות בעולם - עכשיו הגיע תורנו ללמוד ולייצר באופן הזה". החלק השני נכנס כהפתעה באירוע. לבמה עלה סגן מפקד היחידה, סא"ל א', וחשף את תוכנית היזמות החדשה, שתביא לידי ביטוי את הקולות שעלו בקבוצות החשיבה שהתניעו את התהליך.

"היינו רוצים שתחשבו על רעיונות. משהו שלדעתכם היחידה צריכה", הוא הנחה, "יהיה מותר להיכשל. אתם מתבקשים להיות נועזים בחשיבתכם ולהתארגן בקבוצות מגוונות המשלבות בין מדורים, ענפים ואפילו יחידות כדי להשיג את מטרותיכם".

החזון נראה אומנם גדול ומאיים, אך עשרת הפרויקטים הנבחרים יבוצעו בשיטת עבודה מוגדרת וברורה. למשך מספר חודשי ניסיון, יתחלקו המשתתפים לקבוצות, שיכללו בתוכן אנשים מתחומים שונים במערך המבצעים המיוחדים. הקבוצות יקבלו תמיכה יחידתית ומנטורים חיצוניים ופנימיים. הם ייפגשו במהלך יום בשבוע, בו יזרקו לאוויר שאלות טכנולוגיות וינסו לפתור אותן יחד, כדי לממש את היוזמה שלהם ולהביא אותה לידי פיתוח.

אז עכשיו, כשיריית הפתיחה נורתה והמוחות המחודדים מוכנים לפעולה, נותר רק לחכות ולראות אילו פרויקטים יצוצו מתוך השיטה הייחודית, אם הם לא יישארו במרתפיה הסודיים של היחידה. ״קמנו בוקר אחרי כנס הפתיחה לעשרות הודעות של רצון והתרגשות להתחיל לעבוד״, מסכם רמ״ד הפיתוח, או בעצם רק מתחיל: ״כולם מוכנים לצאת למסע של עבודה בלילות, מסביב לשעון. מבחינתנו בעוד שנתיים, אנשים יבואו ללמוד מהיחידה הטכנולוגית איך עושים חדשנות״.