אולמרט ואבו מאזן בפגישה לפני כעשור
אולמרט ואבו מאזן בפגישה לפני כעשורצילום: Thaer Ganaim/Flash90

בשנת 2001, אחרי פרישה בת שלוש שנים, מייקל ג'ורדן, שעל פי רבים נחשב לגדול הכדורסלנים אי פעם, חזר לשחק ב-NBA.

אוהביו ומבקריו התחלקו בין אלו שראו את המהלך כמגוחך לבין אלו שהתפעלו מאהבת המשחק וכמובן מהיכולת שלו להמשיך להיות שחקן מוביל בגיל מבוגר.

מה שמעורר את השאלה - מתי אתה רלוונטי ומתי כבר לא? בספורט, הגוף נותן את אותותיו, אבל בפוליטיקה השאלה אינה כושר כמובן, אלא מידת ההשפעה.

ג'ון קרי, אהוד אולמרט וציפי לבני – שדעתם נחשבת כיום לאופוזיציה לממשלות במדינותיהם – התעלמו מכך בשבועיים האחרונים בפגישתם עם בכירים במזרח התיכון. ג'ון קרי, מזכיר המדינה האמריקני בממשל אובמה, נפגש אחרי סיום תפקידו פעמיים או שלוש פעמים עם שר החוץ האיראני גַ'וַאד זַריף. אל לנו לשכוח כי השניים היו בתקופת אובמה הגורמים הכי בכירים במשא ומתן על הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015. לעומת קרי שדחף להסכם הגרעין, הנשיא טראמפ התנגד והחליט לצאת מההסכם.

ראש הממשלה הישראלי הקודם, אהוד אולמרט, ויו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, חזרו גם הם לכותרות לאחר ששניהם פגשו את יו"ר פלסטינית, אבו מאזן.

ג'ון קרי חתרן בלתי נלאה?
הקריקטוריסט הסורי יאסר אחמד מתאר לנו איך 'המשטר האיראני' הלבוש בבגדי חכם הלכה שיעי, מנסה להדליק מחדש את סיגר 'תוכנית הגרעין' עם ענף שעל קצהו הכבוי כתוב 'ג'ון קרי'.

קרי עצמו הסביר כי השיחות לא היו משא ומתן, אך ציין כי 'לשעברים' ממשיכים להיפגש בכנסים עם מקביליהם הנושאים תפקיד ושאינם. על השאלה האם העביר מסר לזריף כי עדיף להם להמתין לסיום כהונת טראמפ קרי אמר שלדעתו “כל העולם יושב ומחכה לזה”.

כרטיס אדום למחמוד עבאס

מַגְ'ד אלהִסִי, קריקטוריסט של חמא"ס לעיתון 'א-רִסַאלַה', מתאר איך כל גווני הציבור כועסים על הראיס (נשיא) שלהם. הרקע כאמור הוא פגישתו עם שני בכירים ישראלים לשעבר לקראת נאומו באו"ם – זה בפריז וזו בניו יורק.

אולמרט תיאר בתום הפגישה עם עבאס כי מדובר ב"אדם החשוב ביותר במערכת היחסים בין הישראלים לפלסטינים והיחיד שיכול לקדם את פתרון שתי המדינות".

בקריקטורה עצמה כולם מוציאים לעבאס כרטיס אדום - סמל בכדורגל להוצאה מהמשחק - כלומר קריאה לפרישתו מתפקידו. לכל התוהים מדוע עבאס במדי בית"ר ירושלים, לדעתי הסיבה לחולצה צהובה היא שזה הצבע המזוהה עם פת"ח בסמלים והדגלים.



'עבאס נפגש עם מנהיגים ישראלים טרם נאומו באו"ם'

כך הכותרת של עַלַאא' א-לַקְטַה שמתייחסת לפגישות של מחמוד עבאס. בקריקטורה עצמה אפשר לראות איך עבאס מדלג (וחונק) על הפלסטיני לבוש הסמרטוטים כדי להגיע אל לבני (עם תיק נשי ורוד) ואולמרט (עם עניבת מגן דוד).

בין שלושת הבכירים לשעבר (קרי, אולמרט ולבני), רק ציפי לבני נראית עם פוטנציאל לחזור לצמרת הפוליטית וגם זה מוטל בספק רב. על אף הביקורת חריפה של הממשל האמריקני ושל הממשלה הישראלית שלושת אלה רואים פגישות אלה, שיש שיגדירו כחתרנות או בגידה, כמהלך לגיטימי לכל דבר.

הם מרגישים שעל אף חוסר הרלוונטיות המדינית והפוליטית, שריר הלגיטימיות שלהם לא הזדקן ביום אחד. הבעיה היא שההחטאות שלהם הן על חשבוננו.
---
נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת "חלון למזרח התיכון המתחדש". אפשר לעקוב אחריו בטלגרם, בפייסבוק או באינסטגרם.