הכרמלית
הכרמליתצילום: עירית חיפה ראובן כהן

הרגע לו ציפו מאות אלפי משתמשי הכרמלית הגיע. לאחר תקופת שיקום ארוכה, שכללה רכישת מערך קרונות חדש ומשוכלל והקמת מערך תשתיות משופר, תחזור הכרמלית לפעול מחדש.

במהלך החודש הקרוב תעבור הכרמלית תקופת הרצה, אשר במהלכה יוכלו הנוסעים ליהנות מחוויית הנסיעה בה, בחינם וללא כל תשלום. עם סיום תקופת ההרצה, ימשיכו הנוסעים בה ליהנות משימוש בכרטיס הנסיעה "רב-קו", ומהאפשרות לבצע מעבר מהאוטובוס או מהמטרונית אל הכרמלית וממנה, ללא תוספת תשלום בפרק זמן של 90 דקות, כמקובל בתחבורה הציבורית.

מערך הרכבות החדש של הכרמלית, שנבנה על-ידי התאגיד השוויצרי, "גאראוונטה-דופלמאייר" בעלות אשר נאמדת בכ-100 מיליון ₪, כולל שתי רכבות, כאשר בכל אחת זוג קרונות בעלי 48 מקומות ישיבה, בנוסף למקומות עמידה, והן תוכלנה להסיע כ-264 נוסעים בו זמנית – סה"כ כ-528 נוסעים בשתי הרכבות בו-זמנית.

מהירות הנסיעה של הכרמלית תהיה 8 מטרים בשנייה (28 קמ"ש) והיא תעשה את המסלול במלואו - מכיכר פריז לגן האם ולהיפך - ב-10 דקות, הכוללות גם עצירות לאיסוף ולהורדת נוסעים בתחנות הביניים.

הכרמלית החדשה תהיה כלי התחבורה הראשון בארץ, בו מותקנת מערכת כיבוי אש אוטומטית בתוך קרונות הנוסעים.

נוסעי הכרמלית החדשה יוכלו ליהנות בנסיעתם ממערכת תאורה דקורטיבית, ממושבים מרופדים וממערכת מיזוג-אוויר חדשנית. בנוסף, יכללו הקרונות החדשים ממתקנים להובלת אופניים וממסכי מידע לנוסע, אשר יציגו את מיקומה המדויק של הרכבת על ציר הנסיעה שלה בכל רגע נתון. בקרונות החדשים מותקנת מערכת כריזה, בה יימסר מידע לנוסעים בשלוש שפות (עברית, אנגלית וערבית) טרם הגעת הרכבת לתחנה. ההודעה תכלול את שם התחנה הקרובה ואת כיוון הנסיעה הכללי.

בכניסה לכל תחנה ולאורך הרציפים מותקנים מסכי מידע, בהם יוצג מידע המציין באופן גרפי את מיקום כל אחת משתי הרכבות ואת זמן ההגעה המשוער לכל תחנה. בדרך זו יוכלו נוסעים הממתינים ברציפים לדעת מתי הרכבת הבאה אמורה להגיע, ומהו כיוון נסיעתה. כמו בקרונות, כך גם ברציפים, תפעל מערכת כריזה שתודיע על הרכבת הצפויה להיכנס לתחנה ומהו כיוון נסיעתה.

הנוסעים בכרמלית יוכלו להיעזר במסכי המידע המותקנים בה, על מנת להתעדכן בתדירות קווי האוטובוס, "המטרונית" או רכבת החוף, הסמוכים לתחנות הכרמלית, וכך יוכלו לתכנן את מסלול נסיעתם בצורה מיטבית.

לאחרונה עברו קרונות הכרמלית החדשים בהצלחה רבה סדרת בדיקות, אשר נועדו לבחון את רמת תקינותן של מערכות הגילוי וכיבוי האש המותקנות בהם.

את הבדיקות ביצעו אנשי מעבדת בטיחות מגרמניה, והן כללו מספר ניסויים, אשר דימו היווצרות עשן בטמפרטורה גבוהה בתוך חלל קרונות הנוסעים ובדיקת משך הזמן שחולף עד לגילוי העשן ולתחילת הפעלתה של מערכת הכיבוי.

הניסויים נעשו על-ידי שימוש במחולל עשן מלאכותי, אשר חומם בעזרת כוהל, הנחשב לחומר בעירה נקי שאינו משאיר סימני פיח. הבדיקות שערכו אנשי המעבדה עברו בהצלחה רבה, לאחר שהימצאות העשן בקרונות זוהתה על-ידי הגלאים בתוך פחות מ-60 שניות, המהוות את התקן האירופאי למדד זה.

על-פי הנחיית ראש העיר חיפה, יונה יהב, כוללת הכרמלית, כאמור, מערכת כיבוי-אש אוטומטית בכל אחד מהקרונות, ולא רק בלוחות החשמל, כפי שנהוג כיום ברכבות אחרות. באופן זה, מצוייד מערך הקרונות החדש במערכת כיבוי-אש, המבוססת על התזת מים מנחירי התזה מיוחדים בתקרת הקרון, אשר יוצרים "ערפל מים" ("Water Mist") בתוך חלל הקרון.

מדובר באחת המערכות המתקדמות בעולם לכיבוי אש, בבחינת מהירות כניסתה לפעולה מרגע זיהוי העשן בקרון והיא הותקנה בתיאום עם "רשות הכבאות וההצלה" ועל פי דעתה המקצועית. בכל אחד מהקרונות החדשים מותקנים חמישה גלאי עשן, כאשר על מנת למנוע התראות שווא, מופעלות המערכות רק לאחר גילוי העשן על-ידי שני גלאים לפחות.

עם גילוי העשן, מופעלת מערכת הכיבוי, אשר ממלאה את חלל הקרון בחלקיקי מים בלחץ גבוה במיוחד, המנמיכים את עוצמת האש ואת נפח הגזים הנפלטים בזמן השריפה, ובכך מפחיתים באופן ניכר את מידת הסכנה הנשקפת לחיי הנוסעים. בנוסף, קיימת אפשרות לנהג הרכבת להפעיל את מערכת הכיבוי באופן ידני, על פי שיקול דעתו.

שעות הפעילות של הכרמלית יהיו בימי חול החל מהשעה 06:00 ועד חצות, והיא תצא מהתחנה בכל 12 דקות. בימי שישי תפעל הכרמלית עד השעה 15:00 והיא תשוב לפעול במוצ"ש, כשעה לאחר צאת השבת ועד חצות.