כל מאמר המתנגד לדיכוי מתפרסם?
כל מאמר המתנגד לדיכוי מתפרסם?צילום: iStock

שלושה חוקרים אמריקאים ניסו להוכיח שבימינו, תחת הכותרת של "מדעי הרוח", ניתן לפרסם כל מאמר אקדמי המתלונן על גזענות ואפליה. החוקרים שלחו, תחת שמות בדויים, מאמרים חסרי ביסוס לכתבי העת הנחשבים ביותר- והמאמרים התקבלו והתפרסמו.

הוול סטריט ז'ורנל חשף לפני יומיים, כי שלושה אקדמאים הצליחו לשלוח ולפרסם מאמרים מופרכים בכתבי עת נחשבים במדעי הרוח. השלושה, שמכנים את מדעי הרוח- "מדעי הבכיינות", טוענים שרצו להוכיח שהשיח הנוכחי במדעי הרוח והחברה מאפשר לפרסם כל מאמר אקדמי מגוחך כל עוד הוא מתנגד ל"עוולה" חברתית כלשהי ולדיכוי הקיים בחברה.

העיתונאית שחשפה את הפרשה נחשפה לאחד מהמאמרים שפירסמו השלושה, המתנגד לאפליית כלבים בעלי נטיות חד מיניות בגינות ציבוריות בפורטלנד. העיתונאית התקשתה להאמין שמדובר במאמר רציני (על אף שלטענת המאמר נעשתה עבודת חקר של כשנה בגינות ציבוריות) ופנתה לכותבי המאמר שחשפו בפניה את התרגיל. כותבי המאמר הספיקו לפרסם ארבעה מאמרים נוספים ולקבל אישור על פירסום שלושה אחרים שלאחר החשיפה כנראה שכבר לא יפורסמו.

כחלק מהמאמרים שפורסמו, ניתן למצוא מאמר המתנגד לתכניות כושר המיועדות להרזיה מכיוון שהן גורמות לדיכוי אנשים שמנים, ומאמר הטוען כי האסטרולוגיה (תורת המזלות) היא למעשה אסטרונומיה נשית ולכן יש לעודדה.

כמה עוד מאמרים כאלו קיימים במדעי הרוח והחברה?
כמה עוד מאמרים כאלו קיימים במדעי הרוח והחברה?צילום: iStock

בנוסף לכל אלו, החוקרים אף שלחו לפירסום מאמר (שהתקבל חלקית) שהיה למעשה תרגום לאנגלית עכשווית (בתוספת מילים אקדמיות) של פרק מתוך הספר "מיין קאמפף" שבו מסביר היטלר על האידיאולוגיה הנאצית שלו. יש לציין שככל מאמר שמתפרסם, גם מאמרים אלו עברו ביקורת קפדנית של "ביקורת עמיתים" ואף על פי כן הם פורסמו.

החוקרים האחראים על התרגיל טוענים שעל אף שהם מודעים לכך שהתרגיל יפגע בהם ובפרסנתם, הם לא מתחרטים על מעשיהם. לטענתם, המחקר האקדמי במדעי הרוח והחברה מבוסס על התמקדות יתר באפליה הקיימת לכאורה כנגד אוכלוסיות חלשות המובילה לפירסום מאמרים מגוחכים. לדבריהם "מפחיד לחשוב שמאמרים כעין אלו נלמדים לאחר מכן בכיתות ונתפסות על ידי פעילים חברתיים ופוליטיקאים כאמת".

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!