בין נתינה לגבולות. 'עד שנגיע הביתה'
בין נתינה לגבולות. 'עד שנגיע הביתה'מאת: מיקי שיינפלד. הוצאת ידיעות

על כריכת הספר 'עד שנגיע הביתה' מצוירים אבא וילד. טשטוש הגבולות ביניהם גורם לכך שלא ברור היכן נגמר האב ומתחיל הילד, או להפך.

זו אחת הסוגיות המרכזיות שסביבן נסובה עלילת ספרו החדש של מיקי שיינפלד (הוצאת ידיעות). היכן עובר הגבול, עד היכן מתפשט החסד והיכן מתחילה הגבורה, עד היכן הנתינה והיכן יש להציב את הגבול.

איתן וליאת, הוא ר"מ מסור ואכפתי והיא אחות בבית חולים, נישאו אחרי תקופת רווקות ארוכה. יש להם ילד אחד חמוד, מתן, והם מאוד רוצים עוד אחד, אך הוא מבושש לבוא. לילה אחד דופק על דלתם תלמיד של איתן ומבקש להיות להם לבן. האפשרות המטורפת אבל גם הקסומה, של עוד ילד במשפחה שמגיע מן המוכן, של פתאום משפחה מאוזנת עם שני ילדים, מושכת אותם בחבלי קסם. האם יאמצו אותו בחום? האם יידעו להשיב אותו הביתה?

איתן הוא ר"מ שאוהב את תלמידיו. הוא אכפתי, קשוב, ומשקיע בהם את הנשמה. אבל עד היכן יש לו רשות להיכנס, האם הוא שליח של ההורים או שהוא יכול להחליף אותם? היכן נגמרת הכיתה, העבודה, ומתחילה המשפחה?

מסביב סוערות לא מעט סוגיות הקשורות בהורות. איתן עצמו הוא בן יחיד שאמו מעולם לא הניחה לו. האם הייתה זו בחירה? האם היה כנוע מדי לגחמותיה של אמו? והיכן היה אביו כל השנים?

איתן הוא הורה לפעוט, ובכל בוקר הוא מניח אותו אצל המטפלת בכאב לב, לפעמים בהקלה. איתן שואל את עצמו שאלות שכבר שכחנו לשאול. מדוע כך עובד העולם, מדוע הוא מגדל-מחנך ילדים של אחרים, בעוד אישה אחרת מגדלת את שלו? וכן, גם בהורות שלו, קשה לו לשחרר.

זה ספר מעניין. יש שבו עלילה בנויה היטב, כזאת שגורמת לקורא לקום בבוקר טרוט עיניים כי אמש לא היה מסוגל להניח את הספר. מצד שני, זה ספר שמאפשר למי שמעוניין ללכת צעד קדימה, לקחת אותו קצת יותר לעומק.

הוא מתאים לר"מים ולמחנכים, לכל מי שהוא הורה ולכל מי שהוא ילד, לכל מי שמתמודד עם עבודה שהוא לוקח לנשמה, ולא יודע להניח לה בשעות של בית. מערכת היחסים שאיתן טווה עם תלמידיו המתבגרים, כמו הזמן הרב שהוא מבלה עם הבן הקטן שלו, קוראים לקוראים קודם כול להודות על עצם ההורות ושנית לבחון היכן הם נמצאים בכל הקשרים האלה. האם האבות יוצאים לשחק עם הקטנים בגינה? האם יש לנו את הסבלנות להתבונן איתם יחד בקן של יונים שהולך ונבנה? האם אנחנו יודעים לטוות קשר חי וכן עם הילדים המתבגרים שלנו?

הספר עוסק בסוגיות אנושיות בסיסיות-אוניברסליות, אך הוא ספוג במערכת היחסים של איתן עם התפילה שלו, בהווי של שבת וחגים יהודיים ובאהבה העמוקה שלו לגמרא. זה לא ספר לדתיים בלבד, אבל אנשים דתיים ימצאו בו את עצמם, וזה בונוס לא רע, במיוחד כי הוא עדיין לא קורה הרבה.