גמליאל עם השרה הגרמנית
גמליאל עם השרה הגרמניתצילום: דוברות השרה לשוויון חברתי

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל חתמה הבוקר (חמישי) על הסכם הבנות בילטרלי עם שרת התרבות של גרמניה, פרופסור מוניקה גרוטרס, אשר יאפשר הצגת אוסף גורליט בירושלים באביב הקרוב.

במסגרת הפגישה, הביעה גרוטרס תקווה כי הצגת האוסף בישראל יוביל לאיתור בעלים יהודיים נוספים של היצירות.

כמו כן, השרות סיכמו על הרחבת והעמקת שיתוף הפעולה בין גרמניה וישראל בקידום השבת הרכוש היהודי הגזול, תחום אותו מוביל המשרד לשוויון חברתי, וכמו גם על העמקת שיתוף הפעולה המחקרי בתחומי התרבות והאומנות היהודית באירופה טרם מלחמת העולם השנייה.

נציין, כי אוסף גורליט הוא אוסף אומנות מיוחד במינו ובו למעלה מ 1500 יצירות אומנות יקרות ערך מתקופת השואה הכולל ציורים, פסלים, רישומים וסקיצות של מיטב מאמני אירופה כסזאן, מונה, אוטו דיקס ורבים אחרים.

האוסף התגלה במרתף דירתו של קורנליוס גורליט במינכן ב 2012, אותו ירש מאביו. בדו"ח שפרסמה ממשלת גרמניה בשנים האחרונות, דיווחה כי הצליחה לאתר רק ארבעה בעלים יהודיים של היצירות, אך הטענה היא כי רבות מהיצירות נבזזו מידיים יהודיות במלחמת העולם השנייה.

לפני הפגישה בין השרות התקיים במוזיאון ארצות המקרא בירושלים כנס שיזם המשרד לשוויון חברתי בשיתוף ועידת התביעות והארגון היהודי העולמי להשבת רכוש, בו קראה השרה גמליאל לממשלת גרמניה להשיב למדינת ישראל את הרכוש הגזול שעוד נותר בגרמניה.

השרה גמליאל ציינה, "חתמתי היום על מזכר הבנות עם שרת התרבות של גרמניה כדי להביא את אוסף גורליט לישראל באביב הקרוב. עשרות שנים אחרי השואה, האוסף שנבזז על ידי גרמניה הנאצית יגיע לירושלים בירת העם היהודי ויוצג בפני ניצולי השואה ואזרחי ישראל כדי לשמר את הזיכרון בטרם יהיה מאוחר".