פולין
פוליןצילום: iStock

תערוכה יוצאת דופן בפרלמנט הפולני. קבוצת של פעילים לא יהודיים בשם "נעדרים כעת" חנכה בימים האחרונים בפרלמנט הפולני בוורשה תערוכה המתעדת את גורלם של בתי קברות יהודיים שנהרסו בשנים האחרונות ושינו את ייעודם כאשר מרביתם הפכו למגרשי משחקים, מטווחי ירי, מפעלים, בריכות שחיה ועוד.

התערוכה מציגה תמונות מתוך עשרה בתי קברות יהודיים מתוך 31 בתי קברות יהודיים אותם תיעדו אנשי ארגון "נעדרים כעת" בשנים האחרונות, לאחר שנהרסו ועל שטחם הוקם מוסד אחר.

יושב ראש הפרלמנט הפולני, מארק קוחצ'ינסקי, חנך את התערוכה החדשה ואמר כי "זהו פרוייקט חשוב, ואנו גאים לארח אותו בפרלמנט הפולני". בתערוכה מציגים אנשי "נעדרים כעת" לוחות זכרון שקופים בצורת מצבות על גבי השטח ששימש בעבר בית קברות, על מנת להמחיש את ההיסטוריה של המקום לפני שנהרס.

בשנים האחרונות נהרסו עשרות בתי קברות יהודיים ברחבי פולין ושינו את ייעודם. בחודש שעבר נהרס חלק מבית הקברות היהודי בעיר קלימונטוב בדרום פולין, על מנת לבנות מגרש ספורט עבור בית ספר מקומי, כאשר חלק גדול ממימון מגרש הספורט הגיע מממשלת פולין.

חסידים מתנועת מודז'יץ דורשים לאפשר להם גישה אל חצר בית ספר בעיר קז'ימירש דולני במזרח פולין, כאשר לטענתם חצר בית הספר נבנתה בחלקה על פני שטח של בית קברות יהודי בו נקבר מייסד התנועה החסידית.