כתר ארם צובא
כתר ארם צובאצילום: יח"צ

עם פתיחת הקריאה מחדש בספר בראשית נפתחת גם במרכז מורשת יהדות תימן וקהילות ישראל תערוכת “כתר ארם-צובא” שהינו כתב היד העתיק ביותר של תנ"ך שלם.

הכתר הוא גם על פי קביעת הרמב"ם, המקור המוסמך והמדויק, הן של הטקסט המקראי והן של מערכת הניקוד, הטעמים והמסורה. "הכתר" נכתב בארץ-ישראל בידי הסופר שלמה בן בויאעה לפני יותר מאלף שנים. נהגה, נוקד ונמסר בידי אהרון בן אשר, האחרון והחשוב בשושלת "בעלי המסורה". כתב היד עבר ידיים רבות עד אשר התגלגל לקהילת חלב. בעיר זו הוא נשמר בקפדנות ראויה להערצה ב"מערת אליהו" אשר בבית הכנסת הגדול והעתיק.

בעקבות פרעות דצמבר 1947 ביהודי חלב, נפגע ה"כתר", אולם ניצל בחלקו בידי אנשי הקהילה, שאף הסתירוהו בחירוף נפש כעשר שנים תמימות עד אשר הוברח אל מחוץ לגבולות סוריה. בינואר 1958 הובא כתב היד לישראל, נמסר למכון בן-צבי למשמרת ומוצג כיום בהיכל הספר במוזיאון ישראל בירושלים.

אברהם שמי שהם, חבר אגודת הציירים והפסלים בישראל, יו”ר אגודת הציירים והפסלים של בת-ים, חבר הנהלת מוזיאון התנ”ך ואחד מאוצריו וחבר הנהלת מרכז מורשת יהדות ארם-צובא מסביר שכתר ארם צובא, התנ"ך העתיק ביותר נכתב ללא שום איור או קישוט במקור "כיליד ארם צובא-חלב, גרתי סמוך לבית הכנסת הגדול והעתיק בחלב, החלטתי לעשות מן הכתר יצירה מועשרת בצבעים וקישוטים עם תוספות מיניאטורות בכל מזמור שקשורות למילות המזמור.

צילמתי קטעים מהכתר, בעיקר מזמורים והתחלתי במלאכה החשובה בדחילו ורחימו מפאת קדושת הכתר. השתמשתי בצבעי מים וזהב ובמכחולים עדינים מאוד. עבודה עם סבלנות רבה שארכה עשרות שעות וימים רבים של ציור, קישוט ומיניאטורות. את תערוכת הכתר הצגתי לפני מספר שנים רק בהדפסים על מנת שלא לטלטל את המקור. עתה, זו הפעם הראשונה שאני חושף את היצירות המקוריות במרכז מורשת יהדות תימן וקהילות ישראל".