עשה הכל בסדר. גבאי
עשה הכל בסדר. גבאיצילום: פלאש 90

קשה לבוא בטענות ליו"ר המחנה הציוני אבי גבאי. הוא הלך לפי הספר, עשה את המוטל עליו על פי כל הכללים המוקדמים - ולא עלתה בידו.

עובדת היותו חדש מהניילונים, נטול סטיגמות מוקדמות, נטול הבטחות מופרות לבוחרים ומשקעים כאובים של הוותיקים עשתה כבר את מחצית העבודה. בימים ההם הוא החזיק בסקרי דעת קהל שנשפו בעורפו של המנהיג שהובס יצחק בוז'י הרצוג. הסקרים דיברו אז על 21 מנדטים ואף יותר מכך. זו היתה הפעם הראשונה והאחרונה שיו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד הרגיש מאוים משמאל.

מאז הוא החל לבצע צניחה חופשית. סולו חופשי – רק כלפי מטה. חוסר ההיכרות התהפך על גבאי לרעה. אושיות השמאל לא הצליחו להבין מי האיש שבא לעיר הגדולה לעשות נפשות לשמאל. במקום לתהות על קנקנו הם התרחקו ממנו.

בהחלטה נבונה סימן גבאי את המטרה החשובה מכל: שליטה על המנגנון הפנימי במפלגה שהיה לחרב מתהפכת כלפי כל מנהיג במפלגה שגילה רכרוכיות מול הממסד הפנים-מפלגתי. באמצעות מספר כינוסים כפויים ובעזרת כמה חברים בצמרת הוא הצליח לרכב על המנגנון והביס את יריביו במפלגה שבחרו באותה שעה שלא להרים ראש.

האם זה עזר לבלום את הידרדרות בסקרי דעת הקהל? לא ממש. גבאי הלך והדרדר והסכינאות המפלגתית החלה להישלף מתחת השולחן. עמיר פרץ החל לדבר. גם לאיתן כבל היה פתאום מה לומר. העימותים עם ציפי לבני לא איחרו מלהופיע. מורת הרוח החלה להישמע בראש כל חוצות.

הטריק הבא של גבאי היה השבירה ימינה. הוא התנער מפינוי יישובים עתידיים ועשה את הבלתי ייאמן כשתקף את השמאל בנשק הכי פוגעני מבית היוצר של נתניהו כשהתבטא שהשמאל "אכן שכח מה זה להיות יהודי". בהמשך הצטדק והסביר במה דברים אמורים אולם הסערה במפלגה כבר קנתה לה מקום של קבע.

גבאי מצידו שלף את המקטורן השמור לו לעסקים והסביר כי כדי לקנות קולות חדשים חייבים להציג סחורה אטרקטיבית. הסחורה האטרקטיבית כרגע, הסביר למקורביו, היא בימין הרך ולשם פניי מועדות. במרכזי הימין-מרכז הוא פגש בעמיתו יאיר לפיד המנסה לבצע שם חריש עמוק, ולא בהצלחה יתירה. הרומן הזה הסתיים כצפוי במפח נפש.

לגבאי נותרה התקווה הלבנה בבית שלו. במהלך חצי השנה האחרונה הוא חזר לאמץ את קווי היסוד המבניים של השמאל. זהו מבחינתו גלגל ההצלה האחרון, פרי עמלה של יו"ר 'התנועה' ח"כ לבני שיישרה עמו קו לאחר שהעניק לה את תפקיד יו"ר האופוזיציה.

לצערו הוא אחר את הרכבת. סקר דעת הקהל האחרון שפורסם אמש בחברת 'החדשות' העניק לו 12 מנדטים בלבד. במידה ובני גנץ מתמודד עם רשימה עצמאית משלו הוא יורד לעשרה מנדטים – שפל של כל הזמנים.

התמונה הזו מלמדת דבר אחד. זה לא האיש: זה העם. היו בשמאל כאלה שניסו בעבר להחליף את העם. זה כמובן לא עבד. והעם רוצה ימין. הוא מוכיח את זה פעם אחר פעם בסקרים. אפילו בני גנץ – להיט הבחירות הבא – מצליח לכרסם מספר מנדטים זעום בלבד מכוחו של הליכוד כשגוש הימין ממשיך לשמור על עליונותו. גבאי ינסה להתנחם בעובדה שהוא מבחינתו נתן את הטוב ביותר. ההיסטוריה, כמובן, לא תזכור לו את זה.