סגן ראש ממשלת רוסיה, מקסים אקימוב, המבקר בימים אלה בישראל, התייחס אמש (שלישי) בירושלים למתחים בין שתי המדינות על רקע הפלת המטוס הרוסי בסוריה.

״בעולם המאוד-מסובך והרב-קוטבי שבו אנו חיים כיום, קורה כי מדינות המקיימות ביניהן יחסים מפתחות השקפות שונות אודות בעיות גלובליות וגם לצערנו לפעמים ישנן תקריות, אבל אנו חשים את הרוח הטובה והרצון העז מצד המנהיגים שלנו להמשיך בשיתוף הפעולה בתחומים הכלכליים והחברתיים ולהמשיך את השיח המדיני בנוגע לבעיות המסובכות והקשות של המזרח התיכון״, אמר אקימוב.

לדבריו, ״זהו כמובן נושא קשה אבל אנו מתרכזים בתחומים הכלכליים והחברתיים ואני תקווה כי בעתיד הנושאים הנוספים יוכלו להיות נדונים על ידי המנהיגים שלנו בכדי לפתור גם את הנושאים המדיניים״.

מוקדם יותר אתמול נפגש אקימוב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. במסגרת ביקורו, אקימוב השתתף בפתיחתה של לשכת המסחר ישראל-רוסיה, בראשה יעמדו איש העסקים היהודי-הרוסי טימור בן-יהודה (חיחינשוילי), המשמש מזה שנים כיו״ר מועצת העסקים ישראל-רוסיה, ועו״ד אנה משה, אשר תשמש עתה יו״ר לשכת המסחר ישראל רוסיה.

האירוע התקיים באווירה אופטימית וחיובית, במתחם עבודה משותף לחברות בתחומי הביו-רפואה בשם 'ביוהאוס' (BIOHOUSE), הממוקם בביה״ח הדסה בירושלים.

ברוח זו אמר בן-יהודה כי ״יש לנו תקוות רבות לגבי עתיד שיתוף הפעולה הכלכלי בין רוסיה לישראל. הצמיחה הקבועה בהיקף העסקים בין המדינות יחד העמקת שיתוף הפעולה ברמה הממשלתית הם תוצאה של עבודה אינטנסיבית ומאומצת של נציגי שתי המדינות ביחד עם מועצת העסקים״.

עו״ד משה הוסיפה כי ״הקשר הכלכלי והמסחרי בין רוסיה וישראל הולך ומתהדק, דוקא בשל האינטרסים המשותפים באזור". יקי זינגר מ'ביוהאוס' הוסיף כי "יש צורך אמיתי בהרחבת הנטוורקינג בכל הקשור לעולם היזמות והטכנולוגית בתחום הרפואה".

במועצה העסקים ישראל-רוסיה מציינים כי הסחר בין המדינות ממשיך לגדול. לפי נתונים רוסיים רשמיים שהוצגו באירוע, החל מינואר ועד לאוגוסט 2018, חל גידול של 11% בסחר בין המדינות, ביחס לתקופה המגבילה אשתקד, והוא עומד על 1.8366 מיליארד דולר. ביצוא הרוסי לישראל תופסים מקום דומיננטי מינרלים שונים (39.3%), מתכות ואבנים יקרות (31.7%), מוצרי מזון וחומרי גלם חקלאיים (9.8%) ומתכות ומוצרים נוספים (8.8%). ביבוא, מוצרי מזון וחומרי גלם חקלאיים תופסים מקום מוביל (36%); מכונות, ציוד וכלי רכב (28.1%); וכימיקלים (21.8%).

אקימוב התייחס באירוע לשיתוף הפעולה הקיים בין המדינות בתחומים החברתיים והכלכליים. ״כבר כיום יש לנו היקף גדול מאוד של פרוייקטים והישגים בתחומים שונים ומגוונים, החל מתחומים סוציאליים כמו התשלומים לפנסיונרים, ועד לפרוייקטים תעשייתיים, כמו שיתוף הפעולה בין בית החולים הדסה לבתי חולים ברוסיה. בכוונתנו לגוון את שיתוף הפעולה הזה עוד יותר לתחומים עסקיים נוספים ואלו מקודמים בעיקר על ידי יזמות עסקית מהשטח, כך שהמטרה שלנו היא בעיקר להעניק מענה לצרכים מצד העסקים עצמם. לכן אני סבור שמצפה לנו עתיד מזהיר, יש לי ציפיות גדולות משיתוף הפעולה שלנו, ואני מרוצה מאוד מהפגישות שלנו היום״, אמר.

השר זאב אלקין שליווה את אקימוב במהלך ביקורו ציין כי ״האחריות שלנו - שלי ושל סגן רה״מ אקימוב - היא לעבוד על הסכמים ועל שיתופי פעולה, וזוהי גם הדרך הנכונה לשפפר את היחסים בין שתי המדינות שלנו. אני בטוח כי כי לא רק שנצליח להמשיך את האווירה הטובה השוררת ביחסים בין ישראל לבין רוסיה, כפי שהיו בשנים האחרונות, אלא אף נצליח להעמיק ולפתח את היחסים הללו עוד יותר״.