חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית
חלק בלתי נפרד מהחברה הישראליתצילום: קונרד אוביז'נסקי

משלחת של נוער ובוגרים עם צרכים מיוחדים יצאה למסע לפולין שבשיאו הגיעה למחנה ההשמדה "אושוויץ".

טרם המסע הם עברו פגישות מקדימות וסדנת חינוך ב''יד ושם'' על מנת להכינם בצורה המיטבית.

חברי המשלחת יחד עם צוות המטפלים, חברי הנהלת הקונגרס היהודי העולמי-ישראל ונציגים מאגף הרווחה של עיריית מודיעין, התחילו את המסע ברובע היהודי העתיק של קרקוב ומשם המשיכו לכיכר גיבורי הגטו (אנדרטת הכיסאות), שם נחשפו לסיפור הכיכר ולסיפור המיוחד של בית מרקחת "מתחת לנשר" ולבעלים, חסיד אומות העולם, תדאוש פנקייביץ'.

את היום סיימו בארוחת ערב מיוחדת יחד עם נציגי הקהילה היהודית המקומית במרכז הקהילתי.

רגע משמעותי ביותר היה הביקור במחנה ההשמדה "אוושויץ-בירקנאו", לשם הגיעו הבוגרים בפעם הראשונה בחייהם. הבוגרים סיירו באושוויץ וכן שיתפו אחד את השני בשמות קרוביהם שנרצחו ובסיפורי הזוועות שעברו משפחותיהם בתקופה השואה.

בהמשך עברו חברי המשלחת למחנה השמדה בירקנאו וקיימו במקום טקס מרגש לזכר ששת מיליון הנספים. הבוגרים, בעלי הצרכים המיוחדים, העבירו את הטקס בפני חברי המשלחת והדליקו נרות זיכרון באנדרטה שבמחנה. את הביקור סיימו בשירת ״התקווה״ אשר משכה מסביבם קהל רב אשר סייר במקום.

במשך כמעט שלושים שנה ועד היום, נשיא הקונגרס היהודי העולמי רונאלד לאודר מוביל את המאמצים לשימור אתר אושוויץ לדורות הבאים ושם בפני הקונגרס היהודי העולמי את חשיבות זיכרון השואה מדור לדור.

מסע המשלחת ימשיך לוורשה ושם הם ילכו במסלול הגבורה, יבקרו במוזיאון פולין ויסיימו בפגישה עם ראשי הקהילה היהודית, הרב הראשי ושגרירת ישראל בפולין.

יו"ר הקונגרס היהודי העולמי-ישראל, גדי אריאלי, אמר לחברי המשלחת כי "המסורת היהודית מלמדת אותנו את הסכנות הכרוכות בשכחת מי אנחנו ומהיכן באנו, "זכור" הוא ציווי יהודי עתיק שמעולם לא איבד את משמעותו, ורוב החגים שלנו מתמקדים סביב נושא הזיכרון. הנהלת הקונגרס היהודי העולמי-ישראל גאה לקחת חלק בחיזוק הזיכרון היהודי.

"אנו מקווים שמסע זה וההכרות עם הקהילה היהודית המודרנית שעלתה מתוך האפר יעזרו להם ללמוד על עצמם ועל תחושת השייכות שלהם לעם היהודי", הוסיף.