טנק צה"ל
טנק צה"לPhoto by Ofer Zidon/FLASH90

ראש אכ''א האלוף מוטי אלמוז שוחח עם משפחותיהם של שלושת נעדרי קרב סולטאן יעקוב זכריה באומל, יהודה כץ וצבי פלדמן, והבהיר להם כי בניגוד לדיווחים מערכת הביטחון ממשיכה במאמצים לאיתור הנעדרים.

פרחיה היימן כץ, אחותו של יהודה כץ, קוראת להדיח את הקצין שהדליף את השקרים, כלשונה, לעיתון ידיעות אחרונות שדיווח על עצירת החיפושים.

בשיחה עם ערוץ 7 היא מסבירה כי לא התקבלה כל החלטה בצה''ל לעצור את החיפושים אחר שלושת הנעדרים. "זו שאיפה של אחד הקצינים במודיעין שאני מכינה כרגע תלונה נגדו, ואבקש חקירה של הפצ"ר ושל מצ"ח כלפי הקצין הזה.

''אתמול ראש אכ"א היה אצלי בבית והבהיר לי את מצב העניינים, הוא גם יצא באמצעות דובר צה"ל עם הודעה, אין החלטה כזו בצה"ל, זו הדלפה של פייק ניוז מקצין במודיעין לעיתונאי. ידעתי שעומדת להתפרסם כזו כתבה, סירבתי להתראיין לכתבה כזו ואני עכשיו אפעל נגד הקצין הזה".

היימן יודעת מיהו הקצין המדליף, "דרשתי מראש אכ"א שביקר בביתי אתמול לבצע חקירת מצ"ח אם אכן זה באמת אותו קצין או אולי קצין אחר. הקצין הזה מוכר לי, יש לי סיבות טובות להאמין שזה מי שאני חושדת בו. קצין כזה שסרח חייב להיות מודח מצה"ל, בנושא של חיילים נעדרים לא מכניסים אינטרסים אישיים.

''יש בינינו הרבה דם רע, אני נתפסת כדוסית וכאישה שלא מבינה הרבה בענייני צבא, וכל פעם מקבלים את ההפתעה מחדש כשאני צועקת שהמלך הוא עירום. מבחינתי הוא מוקצה ואם יש איזו פגישה אני לא מוכנה להשתתף בפגישות שהוא מופיע בהן. אני מחכה שיעבור הזמן וימנו קצין אחר תחתיו, אבל הפעם המעשה הזה הוא בלתי יסולח מבחינתי. להדליף פייק ניוז זה חציית גבול".

סיכויים קלושים

לדבריה יש היתכנות שאחיה יהודה כץ בין החיים, "אנשים לא יודעים מה באמת קרה והגישה הזאת היא זו שמונעת את גילוי הנעדרים. זו בדיוק הבעיה. אני רוצה להזכיר שלפני כשנתיים ועדה חדשה שהרמטכ"ל הקים עם אנשי מודיעין הגיעה למסקנה שיש אופציה ויש היתכנות שעדיין יהודה בחיים, ואת הדבר הזה לא מפרסמים.

''אני אחותו של יהודה ואני מדברת על יהודה כי המקרה שלו הוא שונה מהמקרה של צבי וזכריה כי זה היה טנק אחר. במקרה של יהודה יש אופציה שהוא עדיין בחיים, אמנם סיכויים קלושים אבל כל עוד זו אופציה אי אפשר להתייחס אליו כאל חלל, וצריך להמשיך לחפש אותו בכל כוון".

"לא חיפשו אותו בכיוון שהוא חי, מחפשים כל הזמן גופות ולא מוצאים. לא יעלה על הדעת שבידי הסורים או בידי מישהו יש גופות של חיילי צה"ל והם לא סוחרים בהן. הסורים גררו את הטנק של יהודה, גררו את מפקד הטנק את זוהר ליפשיץ הי"ד, והחזירו את גופתו כשנתיים-שלוש אחרי המלחמה לישראל. לו חלילה יהודה היה באותו מצב אין שום סיבה בעולם ואין היגיון שלא היו עושים את אותו דבר לגבי יהודה, ולא עשו את זה. אני יודעת על מקרה של פלשתינית שהוחזקה בסוריה 28 שנים בלי שאף אחד ידע ממנה.

''זה מקובל בסוריה שמחזיקים במישהו בלי ליידע אף אחד, הם בעצמם שוכחים ממנו. זה לא שב"ס מסודר שעושים ספירות חמש פעמים ביום והכול ממוחשב. המנטאליות של הסורים אחרת לגמרי. יש כאן תעלומה מאוד גדולה אבל הגישה של לחפש רק גופות מצמצמת הגעה לתוצאות. אנחנו רואים בשורה התחתונה ש-36 שנה מחפשים אותם תחת הפנס איפה שהמטבע אבד, שזה קצת מעשה חלם. הגישה שלהם כל כך שלילית והם משרים את זה על כל המערכת וגורמים נזק".

פרחיה היימן מבטיחה שלמרות מות הוריה היא תילחם עד הסוף, "ההורים נפטרו בשברון לב, אמא לפני שש וחצי שנים ואבא לפני ארבע שנים. צה"ל ערך אז תדרוך לעיתונאים על ההחלטה להכריז עליהם חללים שמקום קבורתם אבל בג"ץ עצר אותה וההחלטה הזו בסוף בוטלה. אבל היא התקבעה בתודעה וזה גורם כל כך הרבה נזק וזה גרם לשברון לב לאמא. אני הפעם לא אשתוק".

"הגישה שיהודה מת מחבלת במאמצים, כי אם מישהו היה לוקח את האופציה שעדיין הם בחיים, אז למשל בטיפול שלנו בפצועים סורים, כמו שאנחנו עושים בצורה מאוד אנושית, היינו צריכים לנצל את זה לטובת החיים שלנו. לגייס דעת קהל - תראו איך אנחנו מתנהגים ואיך אתם מתנהגים, ולהפעיל לחץ. במקום זה ראש הממשלה מביא לנו מרוסיה שרידים של טנק שהם בכלל לא של הטנק של יהודה, ורק מוסיפים לנו כאב. את המאמצים הראויים לא עושים וזה כן בידינו וזה לא נעשה מספיק".

ויש לה גם מסר לציבור שלנו, "ליוצאי ישיבות ההסדר וכל חיילי ישיבות ההסדר אני אומרת, לא שמענו את קולכם 36 שנה. אני יודעת שמי שהשתתף בקרב הנוראי הזה עדיין הוא בפוסט טראומה אבל אני מחכה לשמוע עידוד ותמיכה מכל חברי ישיבות ההסדר".