אלקין הביך את התנועה לאיכות השלטון

עשרות מתושבי ירושלים הגיעו הערב (חמישי) לאירוע "לא מצביעים שחיתות" של התנועה לאיכות השלטון, שמקדמת קמפיין ארצי למאבק בשחיתות בשלטון המקומי ולקידום שלטון נקי ואיכותי ברשויות המקומיות.

על בימת התנועה לאיכות השלטון עלו המתמודדים לראשות העיר, לצד חלק מראשי הרשימות למועצת העיר, נשאו בפני התושבים נאום קצר בנושא המאבק בשחיתות וחתמו על האמנה של התנועה לאיכות השלטון למאבק בשחיתות ברשויות המקומיות.

השר זאב אלקין היה המועמד הראשון, אחרי 13 רשויות ועשרות מתמודדים, שסירב לחתום על האמנה למאבק בשחיתות. "לא אחתום על האמנה ואסביר למה. אני לא מוכן לחתום על המשפט שכתוב שאנו מודעים לכך שרמת השחיתות במדינה נמצאת בעליה מתמדת. אני לא חושב שבישראל של היום השחיתות בעליה מתמדת. להפך. אני חושב שמיגור השחיתות בישראל בעלייה מתמדת", אמר אלקין.

''מעשים שפעם היו מעשי יום-יום בשלטון המקומי, היום הדברים האלה לא עובדים... סיבה נוספת שלא אחתום זה בגלל הסעיף על שומרי הסף. עצם התפיסה של שומרי הסף יוצאת מנקודת הנחה שנבחרי ציבור הם רשעים מלכתחילה וצריך מישהו שישמור עליהם כי ייעודו של נבחר ציבור הוא רק לחפש איך לגנוב ולעשות משהו נגד החוק", הסביר אלקין.

בתנועה לאיכות השלטון הגיבו להחלטתו ומסרו: "אנו מצרים על כך שהשר אלקין בחר להיות המועמד הראשון מבין עשרות שמסרב לחתום על האמנה למאבק בשחיתות בשלטון המקומי. גם אנחנו מקווים שיום אחד השחיתות בישראל תמוגר לחלוטין, אך נכון להיום ישראל ממשיכה לרדת בדירוג השקיפות הבינלאומי ועל כן אנו עומדים מאחורי כל משפט שכתוב באמנה. אם יבקש השר אלקין לחזור בו, נשמח לאפשר לו הזדמנות נוספת לחתום על האמנה".

המועמד עופר ברקוביץ' צירף את חתימתו ואמר "במקום שבו השקיפות היא עקרון מוביל ומרכזי התושבים פחות חוששים שמשהו נסתר עיניהם, ולכן הם גם יוצרים חברה אזרחית חזקה שמעורבת בתהליכים ומשפיעה עליהם. אני מתכוון למנות מחזיק תיק למלחמה בשחיתות שזה יהיה התפקיד שלו. עם זה הוא יקום בבוקר ועם זה הוא ילך לישון ויוכל לקדם נורמות אתיות, תהליכים מקצועיים וקידום תהליכים ששומרים על הגינות''.

ברקוביץ' הוסיף, ''אני אצור קוד אתי מחייב לכל עובדי עיריית ירושלים שכל העובדים יכירו ויפעלו על פיו. היום ראש העיר שפחד מהציבור סגר את דלתות המועצה. אני אפתח אותן ואאפשר את השידור של ישיבות המועצה. אני חושב שאפשרות צפייה בוועדות נוספות כמו תכנון ובניה הן גם על הפרק".

המועמד לראשות ירושלים יוסי דייטש אמר באירוע כי "שחיתות נוצרת במחשכים, כשאתה בחדר סגור ואף אחד לא רואה ולא יודע מה הדיון שאתה מקיים, זו החממה לשחיתות. אני חושב שאנחנו נציגי הציבור צריכים לנהל את הדיונים שלנו בשקיפות מלאה. אנחנו בעיריית ירושלים נמצאים במקום טוב בנושא הזה.

''אני כממלא מקום יו"ר הוועדה לתכנון ובניה שהיא מוקלטת מרגע כניסתנו ועד סיום הוועדה. היא אמנם לא משודרת אבל היא מוקלטת ומתומללת. בודדות הפעמים שאתה רוצה לקיים דיון פנימי אבל הדיונים הם בשקיפות מלאה....אני כסגן ראש עיר מעולם לא קיימתי דיון אצלי בחדר עם מהנדס העיר. אני דגלתי בזה שאני צריך לרדת לפקידות כי ברגע שאני מביא את הפקיד אלי - שם שקיפות לא תהיה.

''השקיפות היא אם אני ממרום מעמדי ארד, אביא את כבודי לנהל את הדיון אצל מהנדס העיר או הפקיד שממונה על ההיטלים כי שם אין דלתות סגורות ואתה פחות מטיל אימה על הפקיד", הסביר דייטש.

המועמד משה ליאון אמר כי "הדבר החשוב ביותר זה קודם כל בכל חברה ובטח בכל רשות מקומית זה לחזק את שומרי הסף. על פי החוק קיימים שומרי סף, קיימים יועצים משפטיים שצריך להקשיב להם, שצריך להתייעץ איתם. אבל גם יש את המוסד של מבקר פנים ובכל מקום שהייתי הן כמבקר פנים של מוסדות וחברות שונות והן כשישבתי בצד השני כיו"ר גופים מסוימים תמיד פעלתי שמבקר הפנים יהיו לו עוצמות משלו וכוחות משלו.

''הייתי יו"ר רכבת ישראל והרחבתי מאוד את מעמד מבקר הפנים ואני חושב שלא תמיד נעים לשמוע את הדוחות של המבקר אבל מאוד מאוד חשוב להרחיב את עבודתו. כמו כן חייבת להיות שקיפות בכל מוסד ציבורי. הסוד הוא שקיפות. אם כל הפגישות שלך מתועדות על ידי פרוטוקול ובפגישות שלך יושב תמיד אדם נוסף והם לא בנפרד אתה בהחלט מונע לזות שפתיים", הוסיף.

המועמד אבי סלמן אמר "שומרי הסף בעיריית ירושלים חלשים מאוד. צריך להציב סטנדרטים חדשים וממה שאני רואה הסטנדרטים היום לא נשמרים. דבר שני בוועדת מכרזים לא יכול להיות שיש מכרזים בעיריית ירושלים שהעירייה מזמינה עבודה מסוימת ואותה עבודה עולה 10 שקלים והעירייה משלמת 100 שקלים זאת שחיתות. צריך שיהיה מבקר חזק שלא יתעסק בדברים קטנים אלא שיתבסס ויבדוק את הדברים המרכזיים איפה שנמצאת השחיתות המרכזית".