אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: פלאש 90

דו"ח המתפרסם לקראת הבחירות המקומיות מעלה תמונת מצב מדאיגה בכל הנוגע להענקת הנחות בארנונה למשרתי המילואים.

לפני שנה הודיעה ממשלת ישראל שר על הענקת הנחה בארנונה של חמישה אחוזים למשרתי המילואים. על אף זאת, מתברר כי ברשויות מקומיות רבות מתעלמים מהתקנה ולא מספקים כלל את ההנחה.

מחקר חדש של תנועת "אם תרצו" גילה פערים גדולים ביישום ההנחה, חלקם ביישובים המבוססים ביותר בישראל ובערים שבהן משרתים קצינים וחיילי מילואים רבים.

על פי המחקר, שבחן את מתן ההנחה באמצעות בחינת אתרי המועצות, פרוטוקלי הדיונים ופניות ישירות לרשויות, 150 רשויות אישרו את ההנחה, מתוכן רוב הרשויות הגדולות, ואילו 105 טרם אישרו אותה.

מתוך אלו שלא אישרו, יש 71 רשויות שבהן רוב התושבים אינם מחויבים בגיוס חובה ו־34 רשויות שרוב תושביהן כן מחויבים להתגייס. מבין היישובים היהודיים, שרוב תושביהם מחויבים בגיוס, שיעור הרשויות "המשתמטות" ממתן ההנחה עומד על 19%.

עם העומדות בתקנה נמנות ערים מרכזיות רבות בארץ, ובהן ירושלים, תל אביב, חיפה, ראשון לציון, פתח תקווה, אשדוד, נתניה, באר שבע, חולון, רמת גן, רחובות, אשקלון, בת ים, כפר סבא ורבות נוספים. ברשימה גם ערים חלשות יחסית, שבוודאי ספגו פגיעה כתוצאה מההנחה, ובהן דימונה, כרמיאל, פרדס חנה־כרכור, ירוחם ועוד. נוסף עליהן, ראוי לציין לטובה את המועצה האזורית נווה מדבר, שהיא הרשות היחידה שבה מרבית האוכלוסייה לא חייבת בגיוס חובה, אולם למרות זאת היא אישרה את מתן ההנחה למשרתי המילואים.

בנתונים בולטות הערים החרדיות ביתר עילית ובני ברק, שבחרו לא לתת הנחה למילואימניקים, זאת בניגוד לאלעד, לבית שמש ולמודיעין עילית שכן נתנו את ההנחה. שתיים מהרשויות החזקות בישראל - סביון וכפר שמריהו - לא נתנו הנחה לתושבים.

גם בחלק מהערים החלשות יחסית, שתושביהן זקוקים להנחה, בחרו שלא לתת אותה: אופקים, שדרות, קריית שמונה וראש פינה, לדוגמה, עדיין לא סיפקו הנחה לתושבים.

נפגעים במיוחד התושבים הדרוזים, שרבים מהם משרתים בצה"ל שנים ארוכות במילואים. לא פחות מ־12 רשויות שבהן מתגוררים דרוזים לא נותנות הנחה, ובהן עוספיא, בית ג'ן, חורפיש, פקיעין, סאג'ור ועוד. בארבע רשויות דרוזיות, ובהן ירכא, יאנוח־ג'ת וג'וליס, כן בחרו לתת הנחה לתושביהן.

עורכי המחקר מותחים ביקורת על נגישות המידע בנוגע להנחה, וחושפים כי גם כאשר הוא ניתן, פעמים רבות המילואימניקים כלל אינם יודעים על ההנחה בשל הנגשה לקויה, ולכן לא מקבלים אותה בפועל. רק ב־37 אחוזים מהרשויות, 55 במספר, המידע על אודות מתן ההנחה פורסם באתר המועצה באופן גלוי וברור. 51 מהרשויות פרסמו את המידע בפרוטוקול ישיבת המועצה, שאליו רוב התושבים כלל אינם מגיעים, ו־44 רשויות, 29 אחוזים מכלל הרשויות, לא סיפקו מידע כלל באתר שלהן.

*אלון שוורצר, ראש אגף מדיניות ומחקר בתנועת "אם תרצו", שערך את הדו"ח, אמר: "מקבלי ההחלטות והרשויות צריכים להבין שלא רק טובת חיילי המילואים צריכה לעמוד לנגד עינם כי אם טובת המדינה כולה. בהתייחסות להנחה בארנונה, על הרשויות להבין כי מתן ההנחה לאנשי ולנשות המילואים יחזק את ערך הנתינה, ההתנדבות, השירות הלאומי, השירות בצה"ל ובשירות המילואים, הדאגה לכלל והציונות".