מחזקים את הקשר למורשת היהודית
מחזקים את הקשר למורשת היהודיתצילום: Veda Kucko

יותר מ-250 יהודים דוברי רוסית השתתפו היום (ראשון) בכנס לימוד FSU אוסטרליה שהתקיים באוניברסיטת New South Wales שבסידני, עם יותר מ-70 הרצאות ופעילויות שהועברו על ידי מרצים מקומיים ובינלאומיים מבוקשים.

אחד מהדוברים המרכזיים באירוע היה עמנואל גרוזמן מאוניברסיטת מונאש במלבורן, שדיבר על מחקרו בנושא הזהות היהודית של יהודים דוברי רוסית במלבורן, העיר בה מתגוררים היום מרבית חברי הקהילה ( 7,000 מתוך 11,000 מיהדות דוברת הרוסית באוסטרליה כולה).

לפי מחקרו של גרוזמן, שעתיד להתפרסם ב-2019, אחוז ההתבוללות בקרב יהודים דוברי הרוסית במלבורן (18% בקרב החילונים והמסורתיים) נמוך יותר מאחוז זה בקרב הישראלים המתגוררים במקום (23% בקרב החילונים והמסורתיים). יש לציין שמספר זה נמוך משמעותית גם משיעור ההתבוללות בקרב יהדות ארה״ב – 58%, בין השנים 2000-2013, על פי מחקר של PEW מ-2013.

עוד בין הדוברים המרכזיים באירוע: שגריר ישראל באוסטרליה מרק סופר, נשיא הפדרציה הציונית של אוסטרליה ד״ר דני לם, הסופרת הליטאית המצליחה רותה ונגייטה, מפיק זוכה פרס האוסקר אמיל שרמן, הרבנים דויד סלאבין ויהורם אולמן, ועוד.

שגריר ישראל באוסטרליה, מרק סופר, אמר כי "הסיבה העיקרית שאני כאן היום היא כי אני חושב שהקהילות של יהודים דוברי הרוסית ברחבי העולם, כולל כאן באוסטרליה, הן בין הקהילות היפות, הנפלאות, והתורמות ביותר להיסטוריה של העם היהודי ולעתידו. ההפסד של ישראל הוא כולו הרווח של אוסטרליה".

מייסד ארגון לימוד FSU , חיים צ'סלר, אמר "אנו גאים להמשיך ולפתח את הפרויקט שלנו באוסטרליה על מנת להעצים את הקהילה של יהודים דוברי הרוסית כאן, ולתרום לחיזוק השתלבותם בקרב הקהילה היהודית הכללית במדינה''.

נשיא הפדרציה הציונית של אוסטרליה ד"ר דני לם אמר "יהודים דוברי רוסית הם חלק מהקהילה שלנו. לכן, אנחנו שואפים שתהיו מעורבים בכל היבט הקשור אליה, ויחד נוכל לקחת את הקהילה הזו לעתיד טוב ובטוח יותר".

סמיון טפליצקי, אחד המשתתפים, אמר "אין אלא להעריץ את המאמץ והמוטיבציה של המתנדבים שהרימו את האירוע הזה. אשמח מאוד להיות חלק מהצוות הנפלא הזה בפעם הבאה שלימוד FSU יגיע לכאן״.

אנה מייליס, מנהלת הפרויקט, הדגיש "אני מתרגשת מאוד מהמשוב החיובי שקיבלנו. יותר מזה, אני שמחה לראות שהמשתתפים העריכו את המאמץ שהמתנדבים שלנו עשו בכדי לארגן אירוע כה חשוב בעבור הקהילה, שהצליח להפגיש מאות יהודים דוברי רוסית ובכך לחזק את האחדות ואת הקשר החזק שלה לתרבות ולמורשת היהודית''.