פתיחה לא חגיגית. מליאת הכנסת
פתיחה לא חגיגית. מליאת הכנסתצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

כנס החורף ייפתח אחר הצהריים (שני) במליאת הכנסת בקול ענות חלושה. למרות שחלפו חודשיים וחצי מאז ראו בפעם האחרונה את המליאה והאבק כבר נוער מכיסאות המחוקקים - לא יהיה ברק בעיניים.

העבר אין, העתיד עדיין. כולם עסוקים בבחירות הבאות. כל מה שהם חושבים, מדברים, עושים, מחוקקים – הם חלק מתעמולת הבחירות הקרובות.

סימנים ראשונים כבר ראינו אתמול: ראש הממשלה שמנסה לגלגל את משבר הגיוס על מועצת גדולי התורה – אך ללא הצלחה; יולי אדלשטיין ומירי רגב פתאום מסתודדים לסולחה פומבית; חברי כנסת מהימין חוזרים להציף יוזמות חדשות ממשנת הימין – למרות שהם יודעים שהן חסרות סיכוי להעברה במושב הקרוב.

גם ההווה כהרף עין. אין אחד מהח"כים שלא מעורב עד צוואר בבחירות המקומיות. לכולם יש הבייס בבית שאמור להצביע עבורם במהלך השנה הקרובה במסגרת הבחירות הכללית שייערכו במהלך 2019. האינטרסים בבחירות המקומיות משתרגים כענף אחד עם הזיקה הפוליטית הארצית. 'שמור לי ואשמור לך' מעולם לא ידע ימים יפים יותר. וכן, זו נחלת כלל המפלגות.

ככה זה כשחוזרים לעבודה על זמן שאול: היום שאחרי לא חדל מלתקתק. החקיקה השוטפת והנאומים המשמימים במליאה הריקה פחות יטרידו אותם. מנגד, ככל שהם יהיו נפיצים יותר כך התעמולה תגדל ותתעצם יותר. ענייניות? ממלכתיות? יוק.

חומר הבעירה הדליק ביותר הוא חוק הגיוס. אמנם אמש קיבלה מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל החלטה שלא להפיל את הממשלה עליו ובכך שמטה את הזרז המרכזי של ראש הממשלה להקדמת הבחירות, אבל העובדה שבג"ץ הורה לחוקק את החוק השנוי במחלוקת עמוקה עד שלהי חג החנוכה – ותהא הנוסחה אשר תהא - מלמדת שהדיון הסוער הבא במליאה כבר ממוקם מעבר לפתח.

חוקים נוספים בענייני דת ומדינה וסטטוס קוו עומדים על הפרק. חוק הגיור השנוי במחלוקת עדיין ממתין להכרעה; גם חוק הפונדקאות שראש הממשלה הבטיח לחוקק אותו בפתח המושב אך הסיעות החרדיות מתנגדות לו לפי שעה בנחרצות.

מליאת הכנסת צפויה למצוא עצמה מתכתשת סביב חקיקות נפיצות מסיעות הימין. בבית היהודי ינסו להחיות מחדש חוקי סיפוח; שרת המשפטים איילת שקד תציף את חוק היועצים המשפטיים; בישראל ביתנו ידרשו במפגיע לקדם את חוק עונש מוות למחבלים. כל אחת מבין היוזמות הללו הוא חומר בעירה בפני עצמו. כשכולן תבאנה יחד המליאה תבער. והנה לך תעמולה משובחת.

לפי שעה לא ברור כמה זמן ימשך מושב החורף. במידה וראש הממשלה החליט מסיבותיו שלו על הקדמת הבחירות הכלליות מיד לאחר הבחירות המקומיות – בעוד כשבועיים - הוא כבר ימצא את העילה לפזר את הכנסת. הסיעות החרדיות אינן עלה התאנה היחיד בסביבה. בינתיים חברי הכנסת יסגלו לעצמם שגרה מעושה. עד המשבר הבא.