ארדן: תומך בזכות היהודים להתפלל בהר הבית

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן השתתף בצהריים (שני) בישיבת השדולה לחיזוק הקשר היהודי להר הבית בראשותו של ח"כ יהודה גליק.

בפתח דבריו ציין ארדן כי הוא מודה לשדולה על ההזמנה ומברך את ראשי השדולה, "יותר מכל אני מודה לכולכם על הפעילות בכל ימות השנה – כי בסופו של דבר מדינת ישראל הרבה שנים כמעט וויתרה על הריבונות שלה במקום הכי קדוש לעם היהודי".

"בזכות הפעילות שלכם ושל הארגונים ובזכות ההתמדה שלכם ובזכות זה שלא וויתרתם אז באמת אנחנו יכולים להציג באמת בגאווה וסיפוק, ועם עוד שאיפות, את ההתפתחות וההתקדמות בחופש הגישה והביקור של יהודים להר הבית", הוסיף ארדן

ארדן הזכיר את העובדה שרק ליהודים הר הבית הוא המקום הקדוש ביותר, "אני לא כל כך מבין את השיח הציבורי שעוסק בהר הבית, והאם אנחנו באמת אותה מדינה יהודית ודמוקרטית שאנו מתגאים בה תמיד? הרי הר הבית הוא המקום הכי קדוש רק ליהדות – לאיסלאם הוא המקום השלישי בחשיבותו. הוא המקום שממנו התחיל הכל ושהקב"ה בחן בו את אברהם".

"האויבים שלנו מבינים את מה שלפעמים בשיח הפוליטי לא ברור. הוויכוח בנינו לבין האויבים שלנו אף פעם לא היה וויכוח טריטוריאלי – אלא בין העם היהודי לבין האיסלאם הקיצוני שלא מקבל את קיומנו כאן.
לכן – היותנו מדינה יהודית – זה אומר שקודם כל שליהודים תהיה יכולת גישה למקום הכי קדוש לעם היהודי", הוסיף ארדן.

בהמשך הודה השר ארדן "בהר הבית זכויותיו של העם היהודי מקופחות. לא נוכל לכחד. מאז 1967, 50 שנה אחרי שחרור ירושלים והר הבית, המוסלמים הם בני הדת היחידה שיכולים להתפלל על ההר. חשוב לנו שמוסלמים יוכלו להתפלל על הר הבית אבל המצב הבלתי נסבל שיהודי שמבקר בהר הבית מותקף ומאויים לא יכול להתקיים וזה עמד בבסיסי שינוי המדיניות שלי".

ארדן הדגיש כי הוא תומך במתן אפשרות ליהודים להתפלל בהר, אך הדגיש כי הנושא נמצא באחריות ראש הממשלה, "מי שמאמין שאנחנו במדינה יהודית ודמוקרטית צריך לתמוך בזכות הזו של יהודים לעלות להר הבית ולהתפלל בהר הבית, והיא לא צריכה לבוא על חשבון שום אדם אחר. אני השר לבטחון הפנים ולא ראש הממשלה ויש סטטוס קוו שקיים מול ממשלת ירדן, וכל שינוי שמשנה את הסטטוס קוו צריך לקחת אותו בחשבון מי שמופקד על נושא הבטחון הלאומי של מדינת ישראל".

עם זאת ציין ארדן, "יתכן שהישועה כאן תבוא ממקום אחר ולא צפוי, מבג"ץ, שקבע שאי אפשר להתבסס על תקנות עבר אם אין להם אחיזה בחקיקה ראשית מעודכנת. אותו הדבר לכאורה תקף בהר הבית. אני מבין שיש עתירה כזו שאומרת שאי אפשר להגביל זכויות גם אם משיקולי בטחון אלא אם כן יש הסמכה בחקיקה ראשית. כרגע המשטרה פועלת לפי החלטות העבר ואני בהחלט אני חושב שחייב להתקיים דיון ציבורי ער בנושא. טוב שאתם מקיימים אותו".

"אני חושב שטוב שראש הממשלה החזיר את ביקורי השרים וחברי הכנסת, וזה בעייני הזוי שדווקא להם שאמורה להיות להם חופש גישה, דווקא מהם נמנעה הגישה", ציין ארדן וסיכם, "תודה על המאמץ היום יומי, זה מאוד מתיש ומתסכל, אבל אני רוצה לשלוח בשמכם תודה גדולה מאוד למפקד המחוז יורם הלוי וגם מפקד המחוז הקודם שהניח את התשתית, צ'יקו אדרי, למפכ"ל ולכל השוטרים והשוטרות".