הפקרות
הפקרותפלאש 90

צביקה רוט, מחזיק תיק הבטיחות בענף הבניין מטעם ההסתדרות, אומר לערוץ 7 בעקבות מותם מאז ראשית השבוע של שלושה פועלי בניין ברחבי הארץ כי בתחום זה הענף עובד בצורה מופקרת.

"לאף אחד לא אכפת מה שקורה בענף הבניין ויש הרבה דברים שלא נעשים. עובדים היום עם פיגומים מסוכנים במקום לעבוד לפי התקן האירופאי. 25 אחוז מהנופלים מגובה זה מהתמוטטות פיגומים או נפילת חפץ מפיגומים. הפיגומים בתקן האירופאי הם חזקים ויציבים ללא לוחות עץ ללא מרווחים או פתחים שדרכם יכול ליפול פטיש על הראש והם כוללים סולמות ומאחזי ידיים. לצערי התקן הזה לא מיושם עדיין בישראל".

לדבריו מנופאים וכוונים עובדים ללא רישיון, "עבודת המנופאים צריכה להיות מלווה בעבודת אתתים, זה שמכוון את המנופאי. לפעמים הוו של המנוף נמצא מעבר לבניין והוא לא רואה אותו. רק השנה נהרגו מנפילת מטען מהוו של המנוף שלושה אנשים. יש הרבה מאוד מנופאים שעובדים ללא רישיון הם באים ועולים על המנוף בלי שעברו הכשרה. היום גם לא מכשירים אתתים, כל פועל סיני לוקח את האוקי טוקי ומדבר עם המנופאי, הוא מדבר בסינית ההוא מדבר ברוסית ואף אחד לא מבין מה שהשני אומר. מרימים במנוף שקים שאסור להרים, לפני חודש נהרג פועל שהאוזן נקרעה והבלה נפלה ומטען של חצי טון חול נפל לו על הראש".

רוט מציין כי פועלים עובדים בגבהים בלי הכשרה, "יש זילות בחיי פועלי הבניין פועלים לא עוברים הדרכה. יש 65 אלף פועלים פלשתינים במדינת ישראל בתחום הבנייה ואף אחד מהם לא עבר את ההכשרה הבסיסית והוא אינו יודע מה הסכנות באתר בנייה. אתה נותן לו ריתמה לעבודה בגובה אבל הוא לא יודע מה לעשות עם זה. הוא עולה לגובה זורק את זה לרצפה ועובד. אבל אחד לא הדריך אותו מה לעשות עם הרתמה איך הוא קושר אותה ומונע את הנפילה".

בדבריו מאשים רוט את האחראים באתרי העבודה, "הקבלנים ומנהלי העבודה לא בודקים את האישורים מהפועלים אם הם אכן עברו הדרכה בגובה, נותנים להם לפעמים חתיכת נייר מזויפת וזהו. יש פועלים זרים שעוברים שעתיים הכשרה בנמל התעופה ובזה זה נגמר. זו טרגדיה שבן אדם יוצא לעבודה בבוקר ולא חוזר, הוא רק הלך להתפרנס ולא עשה רע לאף אחד. הזכרנו כאן רק הרוגים אבל מתחילת השנה יש כבר 168 פצועים בינוני וקשה בענף הבנייה, פצוע קשה זה אומר נכה לכל החיים פצוע בינוני זה בלי יד ובלי רגל".

לדבריו ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה לאור ריבוי התאונות בענף, "אנחנו דורשים שכל הפעילויות שדרשנו יבוצעו ואם לא נשבית את כל המשק. לא יעלה על הדעת שעובדים יוצאים לעבודה ולא חוזרים".