פתיחת מעבר קוניטרהדובר צה"ל

אחרי ארבע שנים בהן היה סגור, נפתח היום (שני) מעבר קוניטרה בין ישראל לסוריה.

פתיחת המעבר עתידה לסייע במימוש הסכם הפרדת הכוחות משנת 1974 בין ישראל לסוריה שעיקרו קביעת איזור חיץ - שטח מפורז מנוכחות צבאית בין שתי המדינות. בשלב זה ישמש המעבר את כוחות האו״ם בלבד, למעבר מישראל לסוריה ובחזרה.

ישראל וצה"ל פעלו בחודשים האחרונים בשיתוף פעולה עם האו"ם וארצות הברית לחידוש פעילות המעבר, מתוך מחויבות למשימת אונדו"ף והחתירה ליציבות במרחב.

בסוף שנת 2014 נסגר מעבר קוניטרה אשר שימש כמעבר המקשר בין מדינת ישראל לסוריה. עם סיום הלחימה באזור רמת הגולן הסורית והכפרים הנמצאים במרחב הוחלט ע"י האו״ם על חזרת כוח אונדו"ף לסוריה.

קצין הקישור לאו"ם בעוצבת ה"בשן", רב-סרן נחמיה ברקי, אמר בעת פתיחת המעבר:"אנחנו נמצאים כאן היום בטקס הפתיחה של המעבר שמסמל את חידוש תנועת הכוחות של האו"ם באזור החיץ בין שתי המדינות על בסיס הסכם הפרדת הכוחות ב-1974. המעבר נסגר ב-2014 לאחר השתלטות של גורמים חמושים בצד השני ונשאר סגור בהתאם להחלטת הצד השני עד לפתיחה שלו היום".

"אנו מצפים כי לאחר הפתיחה יחזור האו"ם לאכוף את אזור החיץ ואזורי הדילול באופן מלא ויפעל למנוע פעילות של גורמים עוינים וצבאיים בין שתי המדינות", סיכם ברקי.