מהסס
מהססצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הקבינט המדיני ביטחוני היה אמור להתכנס היום (רביעי) ולדון בעיקר בהסלמה בעזה, אך הישיבה בוטלה.

ספק אם היתה יוצאת ממנה החלטה על פעילות משמעותית ברצועת עזה. ראש הממשלה נתניהו אמנם איים ביום ראשון בישיבת הממשלה באופן חריף יחסית, אבל בדיונים, כך על פי עדויות גורמים המקורבים לעבודת הקבינט, מוביל ראש הממשלה קו שגורס שזוהי לא העת לפעילות צבאית נרחבת ועדיפה האפשרות להשתמש בתיווך הבינלאומי כדי לקיים מגעים עם חמאס להרגעת המצב.

ערוץ 7 פנה לשרי הקבינט בנושא בניסיון להבין מה עמדתם בנושא - והאם נכון לקיים שיחות רגיעה כשבשטח ההסלמה הולכת ומחריפה.

השרים משה כחלון, ישראל כ"ץ, וזאב אלקין העדיפו שלא להגיב לשאלה, והשרים יובל שטייניץ ויואב גלנט העדיפו למסור את ההודעה הלקונית, 'לא נתייחס לדיוני הקבינט'.

שרים אחרים, שהסכימו לדבר על עמדתם, למעט אחד, העדיפו שלא להזכיר כלל את נושא שיחות הרגיעה העקיפות מול חמאס.

מי שענה לשאלה במלואה היה השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן. "ככל שניתן להשיג שקט ביטחוני ללא מערכה רחבה במחיר שאינו מסכן את האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל, הרי שכך עדיף", אומר ארדן לערוץ 7.

הוא מוסיף כי "אם אפשר להגיע להסדרה באמצעות הכנסת ציוד אזרחי לתושבי הרצועה הרי שזה מחיר עדיף על מערכה רחבה".

עם זאת, לדבריו, "אנחנו קרובים מאד היום למערכה צבאית רחבה . הכי קרוב מאז צוק איתן. קראתי בעבר ואני קורא גם היום לחזור למדיניות הסיכולים ממוקדים וכמובן לירות ישירות במשגרי הבלונים והעפיפונים. ראשי הזרוע הצבאית של חמאס חייבים להבין שיש מחיר אישי לטרור".

"איני מתייחס לדיונים החסויים שמתקיימים בקבינט, אך הם מתנהלים בצורה אחראית, שקולה ותוך כדי לקיחת מכלול השיקולים בצורה רחבה", הוא מסכם.

השר נפתלי בנט ציין כי הוא אינו מתייחס לדיוני הקבינט אך הציג עמדה, שכאמור אינה מתייחסת לקו של נתניהו להעדיף את המגעים העקיפים מול חמאס על פני מערכה צבאית. "העמדה ברורה: אין לאפשר לאף מחבל לחצות את הגדר בחיים. יש לירות על כל מחבל שמשגר בלון טרור לישראל. יש להחזיר את הריבונות הישראלית ליישובי עוטף עזה. יש לבצע תיקון חזק של מדיניות הביטחון", אומר השר בנט.

השרה איילת שקד מוסיפה כי "צריך להגיב בעוצמה צבאית ולחסל את מי שחודר לשטח מדינת ישראל ומי שמפעיל מטעני חבלה, עפיפונים, בלונים ורחפנים וממרר את חיי תושבי עוטף עזה".

שר הביטחון אביגדור ליברמן, יש לציין, החריף את הקו בימים האחרונים, ואף הבהיר כי המגעים עם חמאס אינם על הסדרה כזו או אחרת, אלא על רגיעה וחזרה למצב שהיה ב-29 במרץ 2018, לפני פרוץ ההתפרעויות האלימות וטרור העפיפונים בגבול עזה.

"מדינת ישראל, מערכת הביטחון, עשתה הכול על מנת להגיע למצב של ה-29 במרץ, לפני פרוץ האלימות, בדרכי נועם. 'גם בהפעלת כוח, גם בשכנועים, גם בשת"פ עם הקהילה הבין לאומית ומוסדות או"ם ועם כל אחד שרק רצה לבוא ולעזור לפתור את הבעיה. מיצינו את כל האופציות, את כל האפשרויות, וכרגע הזמן לקבל החלטות'', הצהיר שר הביטחון רק אתמול.

"אם היה מתקיים הבוקר דיון בקבינט", אומרים לנו בסביבתו של ליברמן, "היתה עולה הצעה לפעולה צבאית קשה ומשמעותית נגד חמאס בעזה".

עוד רומזים כי ייתכן שעל רקע המתקפה הלילית על באר שבע שפגעה פגיעה ישירה בבית מגורים, התגבר הסיכוי שהצעה כזאת תזכה לתמיכה נרחבת ואולי בשל כך בוטלה הישיבה.