בהפגנות המחאה נגד נתניהו. אלוף במיל' לוין
בהפגנות המחאה נגד נתניהו. אלוף במיל' לויןצילום: תומר נאוברג, פלאש 90

האלוף במיל', חבר מפלגת העבודה, עמירם לוין, מבקר בראיון ליומן ערוץ 7 את התנהלות הממשלה מול האירועים וההסלמה בדרום ובפתח דבריו הוא מבהיר כי ביקורתו כבר אינה רק בגדר ביקורת אלא בגדר "דבר מוכח", כלשונו.

"אני מתריע כבר חודשים ארוכים שההתלהמות מול איראן וסוריה ומול חמאס בעזה הן מילים ריקות שמחליפות תכניות ופתרונות, בין אם בהיעדר רצון ובין אם מסיבות אחרות, והדבר בא על חשבון אזרחים שמופקרים חודשים ארוכים לבלונים, לשריפות ולרקטות. ארגון חלש ועלוב כמו חמאס במקום שיהיה מורתע ונפגע הוא המרתיע את הממשלה, את נתניהו ואת הקבינט שמתלהם במקום לפעול", אומר לוין.

את דבריו מחריף לוין ואומר: "לא רק שהתושבים שלנו בעוטף עזה ועכשיו גם בבאר שבע מופקרים חודשים אחרים, אלא ש אנחנו מחזקים את חמאס, שהוא ארגון חלש שרוצה להשמיד את ישראל ובמו ידינו נביא אותו לשלוט גם ביהודה ושומרון".

המציאות הזו מתרחשת, לטעמו של לבין "כי ראש הממשלה ושר הביטחון לא רוצים באמת לפתור את הסכסוך עם הפלשתינים כי זה מחייב החלטות כואבות כולל פשרות מסוימות, ולכן גם הנבוט שלהם שבור וחסר כוח וגם הגזר שלהם רקוב".

"יש תושבים בעזה שאינם חמאס שבחודשים האחרונים תושבים בעזה נמצאים בקטסטרופה הומניטארית, ללא עתיד, ובמקום שנשחרר את הלחץ וניתן להם לפתרונות, נפתח נמל אווירי ונמל ימי, נאפשר סיוע כלכלי שייתן להם תקווה, ואז כאשר הם יחליטו להילחם נגדנו נוכל להילחם בעצמה יותר רצינית. בעבר אמרו לתושבי עוטף עזה שדרושה סבלנות כי מטפלים באיראן על שטח סוריה, וגם המציאו שאם איראן לא תבין רמזים נסלק אותה מסוריה בכוח ועדיף עכשיו לפני שהאיראנים יתבססו שם. כל זה התלהמות מיותרת. בסוף נסוגונו בגלל התקלה שלא הייתה באשמתנו ואיראן נשארה שם. מה יגידו עכשיו לתושבי עוטף עזה? שבגלל בחירות אנחנו מפחדים ממלחמה?".

"מי שפוחד ממלחמה ולא מוכן לעשות הסדרים נגרר בסוף למלחמה בתנאים הכי גרועים וזו הבעיה. העובדה היא שארגון חלש ועלוב כמו חמאס משגע את ישראל ומכתיב את סדר היום. השדות נפגעו, ספגו עשן, חצי מיערות הקק"ל נשרפו והממשלה לא עושה כלום, מפחדת להתמודד עם הבעיה לטווח ארוך, בעיה לא פשוטה אבל בשביל בעיות לא פשוטות יש ממשלה".

לנוכח דברי הביקורת הללו שאלנו את האלוף במיל' לוין כיצד היה נוהג הוא עצמו לו הייתה היום ממשלת המחנה הציוני ובידיו היה מופקד תיק הביטחון. "שני דברים במקביל – דבר ראשון, דרישה מיידית מהחמאס להפסיק כל פעילות מלחמתית, לא בלונים, לא ירי ולא רקטות. במידה והם לא עושים את זה אני מנחית עליהם מכה קשה, ואני לא מפרט. אבל כל זה לא שווה כלום אם במקביל לזה אין תכנית רצינית באמת ולא הכנסה של שיירת סולר מקטאר שנעצרת אם יש תקרית על הגדר. דרושה תכנית ארוכת טווח שמראה שישראל היא החזקה, היא לא חוששת מעזה והחמאס ומוכנה לשפר להם את רמת החיים פתוח להם את השער ובמקביל להכות בהם כמו שצריך".

לדבריו ולטעמו של לוין "למה ממשלת ישראל מפחדת להנחית מכה? כי היא מבינה שאין לזה שום תוחלת. אם זה לא בא עם תקווה ועתיד הם ימצאו פתרון אחר, כמו שאחרי שחסמנו את המנהרות הם שולחים בלונים, נמנע בלונים יירו רקטות. דרוש פתרון לטווח ארוך. אנחנו החזקים ואנחנו מרימים דגל לבן לארגון קיקיוני וחלש כמו החמאס שמכתיב לנתניהו ולכל ישראל את סדר היום. זו חולשה ופחדנות. אנחנו גם לא נלחמים בהם כמו שצריך וגם לא הולך לפתרון".

ואולי, שאלנו, בממשלה יש הבנה שבחברה הישראלית לא נכון ולא ניתן לצאת למבצע צבאי לפני שברור לאזרחים שמדובר במבצע אין ברירה? לוין אינו מקבל את הגישה הזו: "כלומר שהממשלה נגררת אחרי רחשי ליבו של העם ולא מנהיגה. תאר לך שהרקטה הייתה פוגעת ומביאה להרג המשפחה עם חמישה ילדים. הרי היינו יוצאים למלחמה בתוך שעתיים. כך היה בצוק איתן ויצאנו למלחמה בתנאים הכי גרועים. ממשלה לא צריכה להיגרר אחרי רחשי לב העם אלא להוביל אותו".

ומה באשר לשיח מול חמאס דרך המתווך המצרי? אותו לוין דווקא אינו שולל: "ניהול השיח סביר ונכון מאוד, אבל מאחוריהם לא עומדת כוונת אמת ותכנית אמת. חמאס מבין את זה ולכן הוא מנסה לסחוט אותנו, וכשהוא לא מצליח לסחוט אותנו בשיחות או שוחט אותנו ברקטות. ביבי סחיט מול ארגון חלש כמו חמאס כי אין לו תכנית אמתית".

עוד שאלנו את לוין אם אינו מקבל כלגיטימית את עמדתו של ראש הממשלה לפיה אין להסכים לוויתורים ביהודה ושומרון, ומאחר וברור שוויתורים כאלה יצטרכו להילקח בחשבון בדיון ארוך טווח הרי שהוא נמנע ממנו מלכתחילה. לוין אכן מקבל את העמדה הזו כלגיטימית, אך טוען שעל ראש הממשלה להציג אותה בפני הציבור ובגלוי. "שישים את העמדה שלו על השולחן, אבל כשאתה מסתיר את המדיניות שלך ומתעתע בכל העולם זה נחשף ולא עובד. כשנוח לנתניהו הוא אומר שהוא בעד שתי מדינות אבל אבו מאזן אינו פרטנר, כשזה לא נוח אומרים שחמאס אשם. אני אמנם מתנגד וחושב שזה מביא לקטסטרופה אבל אם זה מה שרוצים שישימו את זה על השולחן".

האם העולה מדבריו של לוין היא מציאות שבה מפלגת העבודה דוחקת בליכוד להיות ימני יותר מכפי שהוא בתגובתו הצבאית מול חמאס? "לא. כמי שמבין באסטרטגיה ובמלחמות אני אומר שאם יש לך כוונת אמת לפתור את הבעיות המדיניות אתה נלחם טוב יותר. הסיבה שלא נלחמים טוב היא לא כי צה"ל לא יודע להילחם, אלא כי הממשלה לא רוצה להתקדם להסדרים ואז הנצחונות שלך מבוזבזים ולכן חוששים מלעשות אותם".

עוד מוסיף לוין ומבהיר: "אני נגד חלוקת מתנות לפלשתינים. נכווינו מספיק. הם טרוריסטים מנוולים ולא מגיעה להם שום מתנה. מגיע לנו למצוא את הדרך להיפטר מהם ולהיות רוב יהודי, אבל אם המדינה רוצה לשלוט עד הירדן ושבסוף תהיה כאן מדינה עם רוב פלשתיני עם ראש ממשלה ערבי או שתהיה מדינת אפרטהייד, קדימה, שימו את זה על השולחן ונראה אתכם".

ומה באשר לאותה מכה מלחמתית שעליה מדבר לוין? האם פרטיה יישארו לוטים בערפל? נראה שכן. "אתה לא מצפה ממני שאגיד לך בדיוק, אבל אני יכול להגיד שהצעתי למקבלי ההחלטות הכי בכירים בישראל ולאנשי הצבא הכי רציניים בדיוק מה צריך לעשות. לא צריך להפחיד את האנשים שלנו. אנחנו יכולים להכריע את החמאס בשעות או בימים ספורים. אנחנו יודעים ויכולים לעשות את זה. אם הברירה היא שתושבי באר שבע ועוטף עזה יחיו בשקט או להכות בחמאס אז צריך להכות אבל הממשלה חוששת להכות כי המחיר יבוזבז כי אין לה פתרון".

בדבריו קובע לוין כי אין להתייחס למחיר ההסברתי שבמותם של נערים עזתיים שנשלחים על ידי החמאס לעימות עם צה"ל על הגדר. "צה"ל עושה את המשימות שלו כמו שצריך. כשאמרו לו למנוע השתלטות על הגדר נהרגו למעלה משישים אנשי חמאס. מגיע להם שייהרגו ואין לי שום בעיה עם זה. אין שום סיבה שחמאסניק אחד יעבור את הגדר ויפגע בגן ילדים ואם זה עולה במחיר חיי נערים אז אין ברירה".