פתרון מול הכלה. ח"כ יוגב
פתרון מול הכלה. ח"כ יוגבצילום: הדס פרוש, פלאש 90

חבר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ מוטי יוגב, מתייחס ביומן ערוץ 7 להסלמה בדרום, לעמדת הממשלה אל מול ההסלמה הזו ולעמדתו שלו אודות הפתרון הנחוץ לרצועה – השתלטות ביטחונית והחזרת ההתיישבות.

בראשית הדברים מציג ח"כ יוגב את תפיסתה של הממשלה שעיקרה הוא "לשמר שקט ויציבות בדרום, לצערי גם במחירים של עפיפונים, בלונים ונפיצים שונים וגם במחיר של סיכון מסוים של חיילי צה"ל וישובים". לדבריו "ההיגיון הממשלתי הוא להשתדל למנוע מלחמה בכל מקרה, כי יש למלחמה מחיר של חיי אדם, חיילים ואזרחים. עזה בעיני הממשלה היא לא מקום שאנחנו רוצים לשלוט בו וממילא אין טעם בעוד מבצע ועוד מבצע. לכן המדיניות היא להכיל את הדברים".

לזאת הוא מוסיף גם את שיקולי החזית הצפונית לצד הרצון להימנע מעימות מול עזה, "ובתוך זה לשמור על ביטחון תושבי עוטף עזה, וכך בנס לא נהרג עוד אף אזרח".

באשר לעמדתו שלו אומר יוגב כי "המדיניות הזו היא מדיניות של 'אל תעשה' שלא פוגעת בהרתעה הכוללת, אבל פוגעת בהרתעה הטקטית וחמאס מסלים ומסלים. הם שולטים ברצועה ולכן את תג המחיר טוב עשה צה"ל שגבה מהם, ועם זאת אני סבור שהמכה צריכה להיות קשה יותר, צריך לפגוע בראשי החמאס. זה הדבר היחידי שהם מבינים".

לטעמו ולהערכתו של יוגב מהלכים מסוג זה אינם מתבצעים "כי אנחנו לא רוצים לקחת את האחריות עלינו. אנחנו שואלים את עצמנו מי יגיע אחריהם ואני סבור שמול מחבלים רוצחים צריך לגדוע את ידם ולהשמיד אותם". יוגב אינו מקבל את הטענה לפיה ההיסטוריה מוכיחה שבכל פעם שנגדרע ראש נחש אחד, בחיזבאללה ובחמאס, צץ ראש נחש קיצוני ממנו. לטעמו הדברים תלויים בנחישות הפעולה הצה"לית.

"אין לנו ברירה אלא להשיב לידינו את האחריות הביטחונית וההומניטארית על רצועת עזה. זה המינימום שלא נוכל להימלט ממנו, ועד שלא נתכנס לכך נמשיך לקבל איומים מרצועת עזה", אומר יוגב וכשהוא נשאל אם אינו חושש מהוספת הדאגה האזרחית ל2.8-2.9 מיליון עזתים על ראשה של ישראל, הוא משיב ואומר כי יש להגיע למציאות דומה לזו שבשטחי A ו-B לאחר מבצע 'חומת מגן', מציאות בה ישראל יכולה לפעול באופן חופשי ונחרץ בכל מקום והמשטרה הפלשתינית מבינה שלא תוכל למנוע זאת ממנה. הדבר לטעמו יוביל לצמיחתה של מנהיגות אחרת החפצה בחיים אזרחיים סבירים.

עוד קובע יוגב כי בנוסף לאחריות הביטחונית וההומניטארית כאחריות על של ישראל על רצועת עזה יש "גם להחזיר את ההתיישבות. ללא ההתיישבות לא יהיה טעם להגן על המקום שנמשיך לחטוף ממנו כי הוא ימשיך להיות חממת טרור, אבל זה נוגע לחזון עתידי. נכון לעכשיו צריך להגיע להרתעה וביטחון במקביל לכך שניתן לאזרחים את ההומניטאריה. יש מדרגות ביניים עוד לפני מציאות של מלחמה ומדרגות הביניים הן הרבה יותר קשות כלפי ראשי חמאס".

עם זאת מעיר יוגב ומציין כי יתכן שהמציאות כעת לא מתאימה לצה"ל והסיבות לכך יכולות להיות סוגיית זיהוי הגורם שאחראי לירי היום או מאמצי התיווך של מצרים ונוכחותם של גורמים מצריים ברצועה, "כל אלה הן התנהלויות טקטיות לימים ספורים, אבל באופן אסטרטגי צריך להכות בראשי חמאס. רק זה יעצור את ההשתוללויות שלהם על הגדר שכולן מופעלות על ידי ראשי חמאס. כשבעזה פנימה יש רעב ועל הגדר מקבלים קפה ועוגות מה יעשה הצעיר? ילך לקפה ולעוגות ולהפגין על הגדר נגד ישראל".

לנוכח דבריו אודות הצורך להשיב את ההתיישבות היהודית לרצועת עזה, נשאל חבר הכנסת יוגב אם מעבר לשיח האידאולוגי והאמירה שהשטח כולו הוא ארץ ישראל, האם אין במהלך שכזה כדי לקרוע את העם שרובו, גם בקרב מצביעי ימין, לא נראה ככזה שישוש לשוב לרצועה.

"אני מסכים לגמרי עם השאלה ולכן אני אומר שאני לא יורד מהחזון. הפתרון לרצועת עזה לא יסתיים כל עוד לא נגיע לחזון. כעת צריך לעשות את מה שההסכמה הלאומית מאפשרת, משימות ברות השגה כמו מכות חזקות יותר על החמאס. ראשי חמאס לא מבינים כוונות טובות אלא את מה שיורה בין כוונות. אם 2-3 מהם ייפגעו זה יחסוך חיי אדם אצלם ואצלנו".

עוד נשאל יוגב אם העובדה שיש מדינות שמתייחסות לחמאס כאל גורם לגיטימי לא מובילה לכך שפגיעה בראשיו תתקבל באופן שלילי מאוד בעיניהן. "ברוב העולם אין לגיטימציה לחמאס. ידע ראש הממשלה בצורה נפלאה לעשות צעדים בינלאומיים ללגיטימציה לפעולות צה"ל. ישראל יודעת להראות את טיבו של חמאס שכל עניינו הוא השמדת ישראל, מוות ופגיעה באוכלוסיה שלו. בעבר היה לו גם ממד של חסד והיום כל עניינו הוא הרצון לפגוע בישראל. זה ארגון טרור לכל דבר וישראל תדע ללוות כל מהלך צבאי במהלך של הסברה".