ראובן ריבלין
ראובן ריבליןצילום: הלל מאיר/TPS

נשיא המדינה נשא דברים הערב (רביעי) דברים באירוע לציון 70 שנה לפרקליטות שהתקיים באילת.

הוא התייחס הנשיא לתפקידו של הפרקליט הציבורי ואמר, "בתקופה האחרונה יש המבקרים בחריפות את האתוס שהתפתח במשרד המשפטים ביחס לתפקידו של הפרקליט הציבורי. השאלות התיאורטיות מהן נגזרות אף השאלות המעשיות לגבי תפקידו של הפרקליט הציבורי הן שאלות חשובות הראויות לדיון וטעונות ליבון, אבל אסור להן שיפגעו בעיקר בזהותו הייחודית של הפרקליט הציבורי. הפרקליט הציבורי הוא פרקליט מיוחד, הוא איננו רק אומן הבקיא באומנות המשפט, אלא הוא שליח, שליח של שלטון החוק".

הוא פנה אל הפרקליטים באולם ואמר כי "בודדים משרתי הציבור הנדרשים לאומץ לב אזרחי רב ורחב כפי שנדרש מכם הפרקליטים. חלקכם מתמודדים עם ארגוני פשיעה שלא בוחלים באמצעים. לעיתים החלטותיכם אינן פופולאריות ונתקלות בביקורת שאיננה חשופה לכל חומר הראיות המצוי בידכם. לפעמים אתם נתקלים בהעדר גיבוי של חלק מנבחרי הציבור, ומעת לעת אתם נאלצים להתמודד עם בכירים מכם על מנת לשמור על מנהל תקין ולהגן על שלטון החוק".

"למען כולנו, למען כל אזרח ואזרחית בישראל, אל תיראו ואל תחתו ואל תגורו מפני איש. חובתכם בשם הציבור ולמען האינטרס הציבורי לא להניח לרעשי הרקע להתערב בשיקול דעתכם, ולשמור מכל משמר על עמוד שידרה ערכי ומקצועי", הוסיף הנשיא.

ריבלין קרא לפרקליטים להקשיב לביקורת הציבור אך לא להיכנע ללחצים. "על הפרקליטות להקשיב לביקורת רוב קשב. עליה לברור מן הביקורת את הבר ולפזר את התבן המיותר. ויש גם יש בקורת לגיטימית על פעולת מערכת המשפט ובתוכה גם על הפרקליטות. אולם בה בעת אני מבקש לומר במילים הברורות ביותר: לעולם, לעולם, אל תיכנעו חלילה להשתלחויות, ללחצים של הטיית הדין או שיהויו. לעולם, לעולם, אל תניחו לקשרים אישיים ולשיקולי רווח והפסד תועלתניים, לעמוד מעל חובתכם למילוי החוק ולהגנה על אינטרס הציבור".