הולנד
הולנדצילום: iStock

יאן זווארטנדיק, שהיה שגריר הולנד בקובנה והיה שותפו להצלה של הדיפלומט היפני המפורסם צ'יאונה סוגיהארה שהציל אלפי יהודים בשואה, נענש והושפל על ידי השלטונות, ולא זכה לכבוד הראוי לו על מעשיו הנאצלים - כך מעלה מחקר היסטורי שפורסם בהולנד.

זווארטנדיק, יליד רוטרדם, היה נציג חברת 'פיליפס' בליטא. בשנות ה־ 30 עבד בהמבורג, שם חווה את ההגבלות שהטילו הנאצים על היהודים. כשליטא נכבשה על ידי ברית המועצות התבקש זווארטנדיק על ידי השגריר בווילנה דה־דקר, להחליף את הקונסול ההולנדי בקובנה והסכים לקחת על עצמו את תפקיד הקונסול ההולנדי בפועל.

מספר יהודים שניסו להימלט מהמדינות הבלטיות הכבושות בידי הסובייטים הגיעו לשגרירות הולנד בריגה כדי לקבל ויזות שיאפשרו להם לצאת. השגריר ההולנדי כתב בדרכונם: "קונסוליית הולנד בריגה מצהירה בזאת שאין צורך בוויזה לשם כניסה לסורינאם, קורסאו ושטחים אחרים של הולנד ביבשות אמריקה".

עם כתובת זו בדרכון נסעו מספר יהודים לזווארטנדיק שבקובנה וביקשו ממנו לכתוב טקסט דומה במסמכים ששימשו בתור תעודת זהות.

בצורה זו הנפיק זווארטנדיק בין 1,200 ל־ 1,400 אישורי מעבר כאלה לקורסאו. בהסתמך על האישורים האלו הוציאה הקונסוליה היפנית קרוב ל־ 2,000 ויזות שנועדו לאפשר מעבר של בעלי האישורים דרך יפן ועד לקורסאו.

בחלק מהוויזות נעשה שימוש חוזר כאשר נשלחו בחזרה מיפן לקרובים בליטא. בסיכום הגיעו ליפן עם ויזות אלו בין 2,100 ל־ 2,200 פליטים יהודים. פליטים אלו נשארו ביפן בין שלושה לשמונה חודשים. איש מהפליטים לא הגיע לקורסאו אך כולם ניצלו מהשמדה. כאלף מהם הועברו על ידי היפנים לגטו שאנגחאי שבסין, שם שרדו את המלחמה.

ב־ 3 באוגוסט 1940 אולץ זווארטנדיק לסגור את הקונסוליה בקובנה. לפני כן שרף את כל המסמכים הרשמיים וסילק כל רמז לפעילות בלתי חוקית שיזם למען היהודים. את יתר שנות המלחמה עבר בהולנד, בעבודה בחברת 'פיליפס'.

אולם למרבה הצער ממשלת הולנד החליטה להעניש את זווארטנדיק ולהשפיל אותו במקום לשבח אותו על עבודתו. מהמידע שנחשף עולה כי שר החוץ ההולנדי ג'וזף לואונס, שהפך למנהיג נאט"ו, נזף בזווארטנדיק קשות על פעולותיו.

זווארטנדיק הלך לעולמו בשנת 1976 ובני משפחתו אומרים שאביהם נפגע עמוקות מיחס ממשלת הולנד אליו.

יורד יורדסמה, חבר בפרלמנט ההולנדי, התבטא: "ליאן זווארטנדיק מגיעה אנדרטה להנצחה, לא עונש". יורדסמה אמר שהוא יגיש הצעה בפני הפרלמנט להקים אנדרטה בפארק ציבורי באמסטרדם להנצחת זכרו של זווארטנדיק.

בנוסף לכך, אישי ציבור בהולנד קראו לשר החוץ ההולנדי לפרסם התנצלות רשמית על היחס לזווארטנדיק ולהעניק לו אות כבוד.