נחשבת לדמות פוליטית מובילה בחברה הישראלית. איילת שקד
נחשבת לדמות פוליטית מובילה בחברה הישראלית. איילת שקדצילום: הלל מאיר/TPS

במסורת היהודית, הנשים תמיד היו נוכחות במעגל החיים, אך לא לקחו חלק בתחומי ההנהגה, המשפט, הלימוד וההוראה. בעולם המקראי נשאו נשים בתפקידים מנהיגותיים: מרים הנביאה, דבורה השופטת ועוד. בעולם המשנה והתלמוד, ההלכה נכתבה בידי גברים בלבד.

בישראל, הזכות הדמוקרטית הבסיסית לנשים לבחור ולהיבחר הושגה עוד לפני קום המדינה, לאחר מאבקים והתארגנויות פוליטיות של נשים. בעשרים השנים האחרונות, מחוקקים עוד ועוד חוקים למען שוויון מגדרי, ועם השנים יותר ויותר נשים נכנסו לפוליטיקה הארצית ואף ישנן כמה בודדות פורצות דרך, כגון איילת שקד שמפגינה יכולות מנהיגותיות גבוהות מאוד ונחשבת לדמות פוליטית מובילה בחברה הישראלית. בכנסת הנוכחית אנו רואים ייצוג של יותר מ‑30 אחוזים של נשים. אך לצערי, אחוזי הנשים הדתיות בפוליטיקה הארצית נמוכים מאוד. אם בוחנים את המצב ברשויות המקומיות, המצב עגום אפילו יותר. מספר הנשים העומדות בראש עיר או מועצה מקומית עומד על אחוזים בודדים בלבד.

בשנים האחרונות קיימת הבנה לגבי משמעות תרומתן של אוכלוסיית הנשים בישראל בהנהגה הציבורית. נשים כבר נמצאות יותר בעולם התעסוקה, ואנו רואים גידול של מספר הנשים הדתיות בעולם ההייטק והניהול. עם זאת, דרכנו עוד ארוכה. הגיע הזמן שנתרגם את ההתקדמות בשוק העסקי גם להצבתן של נשים בעמדות בכירות ובעלות השפעה בהנהגת החברה הישראלית. ניהול של נשים מאופיין בסגנון קואופרטיבי, ניהול משא ומתן תוך שימוש באמפתיה ואמון. נשים מנהלות יוצרות סביבן הווי משפחתי יותר, שמוביל לשביעות רצון גבוהה יותר של העובדים. בנוסף לכך הן מייעלות את זמנן, יצירתיות ובעלות אינטואיציה. כל התכונות הללו מהוות נקודות חוזק והופכות את הנשים לראויות לשמש בעמדות מפתח בהנהגת החברה.

הקושי של נשים בכלל ונשים דתיות בפרט להיכנס לפוליטיקה, קשור להערכתי לשמרנות מחשבתית ולרצון לשמר את המצב כמו שהוא, על אף הפגיעה בכמחצית מהאוכלוסייה החיה בישראל. כתוצאה מכך, לנשים יש פחות משאבים כלכליים הנצרכים כדי לרוץ לפוליטיקה, פחות חשיפה תקשורתית ופחות קשרים עם אליטות פוליטיות. לכן הן נכנסות לעולם הציבורי כשחקניות משנה. הגיע הזמן לשנות זאת.

נשים דתיות המעוניינות בכך, צריכות להיכנס לפוליטיקה הישראלית בכל הכוח ובכל התחומים. כחברה, מחובתנו לעזור לנשים מהמגזר שלנו להמשיך לפרוץ דרך. ולאלו שמפגינות כישורי מנהיגות אני קוראת להתייצב אי שם למעלה בקרב מקבלי ההחלטות ומובילי ההנהגה הישראלית. מצב כזה, שבו ייווצר איזון של נשים בפוליטיקה הארצית והמגזרית, יפרוץ לא רק את תקרת הזכוכית, אלא יתרום לנו ויאפשר לנו ליצור חברה מוסרית ומכילה יותר.

הכותבת היא פעילה חברתית ומתמודדת לראשות המועצה המקומית קרני שומרון