בית קברות בפולין.
בית קברות בפולין.צילום: פלאש 90

העבודות להקמת "מוזיאון גטו ורשה" החדש אמורות להתחיל בקרוב, כאשר פתיחת המוזיאון החדש מיועדת לשנת 2023.

מנהל המוזיאון העתידי, אלברט סטנקובסקי, קיבל לידיו ביום שישי את המפתח לבניין בו אמור לקום המוזיאון בטקס סמלי מידי פקידים בכירים בממשלת פולין וחתם על חוזה שכירות של המבנה לטווח ארוך באתר בו אמור לקום המוזיאון.

האתר עצמו שימש בעבר כבית חולים לילדים שהיה ממוקם בתוך הגטו, בו נכלאו מאות אלפי יהודים לאורך שנות המלחמה. בית החולים לילדים הוקם במאה ה-19 על ידי קבוצת פילנתרופים, ולאורך השנים טופלו בו ילדים יהודים נוצרים כאחד. הנאצים הקימו את הגטו סביב בית החולים, כאשר האתר כולו אמור לשמש כמקום הקמת המוזיאון החדש.

"המוזיאון הזה יהיה חשוב מאוד עבור כל היהודים, משום שהוא יהווה סמל לשואה ולהשמדה של העם היהודי. עם זאת, חשובה עוד יותר היא העובדה כי הוא ישלח מסר אוניברסלי חשוב לכל העולם. הוא יראה מה עלול לקרות כאשר בני האדם מופשטים מאנושיותם" אמר מנהל המוזיאון העתידי, אלברט סטנקובסקי, היסטוריון יהודי-פולני, לסוכנות הידיעות AP.

הוא הוסיף כי חוקרים והיסטוריונים מארה"ב וישראל עובדים בימים אלו על הקמת תערוכת הקבע שיציג המוזיאון. הרעיון להפוך את בית החולים לילדים בתוככי הגטו למוזיאון גטו ורשה שיביא את סיפור סבלם של היהודים בגטו, הוא יוזמה של ראש המכון להיסטוריה יהודית בוורשה, פאבל ספיבק.